• تاریخ انتشار : یکشنبه 14 اردیبهشت 1399 - 18:51
  • کد خبر : 12251
  • چاپ خبر

عدم تخصص عامل آشفتگی بازار تره بار/عوارض مسیر صادرات محصولات کشاورزی را متوقف کرد

به گزارش مجله خبری راور سلام به نقل از راه آرمان: سعید برخوری گفت: سال گذشته تنظیم بازار محصولات کشاورزی از اختیار جهاد کشاورزی خارج شده و در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت گذاشته شد، عدم تخصص این وزارتخانه آشفتگی بازار این محصولات را به دنبال داشته است. سعید برخوری رئیس جهاد کشاورزی جنوب

به گزارش مجله خبری راور سلام به نقل از راه آرمان: سعید برخوری گفت: سال گذشته تنظیم بازار محصولات کشاورزی از اختیار جهاد کشاورزی خارج شده و در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت گذاشته شد، عدم تخصص این وزارتخانه آشفتگی بازار این محصولات را به دنبال داشته است.
سعید برخوری رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در ارتباط با افت عجیب قیمت محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان به خبرنگار راه آرمان گفت: یکی از محصولات کشاورزی که این روزها افت قیمت شدیدی را تجربه کرده پیاز است، از ۱۵ اسفند ۹۸ کارگروه تنظیم بازار کشور عوارض مشخصی برای صادرات این محصول وضع کرد.
دریافت عوارض، تدبیری که مسیر صادرات محصولات کشاورزی را متوقف کرد
وی افزود: مدت اعتبار مصوبه مذکور از ۱۵ اسفند ماه تا اردیبهشت ۹۹ لازم الاجرا بود، با توجه به اینکه پیش از آغاز سال نو قیمت پیاز در کشور بالا بود، به یکباره با افت قیمت این محصول ورق برگشت و کشاورزان به ناچار محصول خود را برداشت نکردند.
رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان مطرح کرد: کشاورزان منتظر بودند تا با فرا رسیدن ابتدای اردیبهشت ماه عوارض صادراتی برداشته شده و قیمت کمی بالاتر رود از این رو با عدم برداشت این محصول حجم وسیعی از آن انباشته شد.
کرونا سرعت صادرات محصولات کشاورزی را کاهش داده است
برخوری یادآور شد: از سوی دیگر با تعطیلی دانشگاه ها، مراکز نظامی، رستوران ها و مراکز پر مصرف فروش، تقاضای خرید پیاز در بازار داخلی را کم کرده، در حالیکه میزان عرضه بسیار بیشتر از تقاضا بود و عملا پیاز در بازار دپو شد.
وی ابراز کرد: عوارض صادرات در ابتدای اردیبهشت ماه برداشته شد اما با توجه به عدم برداشت پیاز توسط کشاورزان، این محصول بیش از حد معمول رشد کرده و همین امر سبب بالا رفتن تناژ آن شد.
رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا علاوه بر اینکه سبب کاهش صادرات شده، سرعت انتقال را نیز کاهش داده و در اغلب موارد بار کشاورزان چندین روز در مرزها متوقف می شد، نتیجه این امر خراب شدن محصول صادراتی کشاورزان بود.
غارت دسترنج کشاورزان با سواستفاده دلالان از اشباع بازار داخلی
برخوری ادامه داد: در این شرایط کشاورزان باید بازارهای داخلی را جایگزین صادرات محصولات کنند، اما اشباع بازار داخلی و غلبه عرضه بر تقاضا از تحقق این امر جلوگیری کرده و سبب افت شدید قیمت می شود.
وی بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا در کشور پیش بینی می شود افت شدید قیمت گریبان اغلب محصولات کشاورزی را بگیرد چرا که با تعطیلی برخی مراکز تقاضای بازار داخلی به شدت کاهش یافته، حال آنکه صادرات همچنان متاثر از شیوع کرونا به حاشیه رفته است.
انتشار اخبار مرتبط با افت شدید قیمت محصولات کشاورزی در ذهن مخاطب صحنه هایی از دفن ۱۷ هزار تن سیب زمینی و خیابان هایی که با گوجه فرش شده اند، را تدایی می کند.
آغاز قصه پرغصه کشاورزان همراه با شروع فصل برداشت محصول
سال هاست کشاورزان با فرا رسیدن فصل برداشت محصول به جای آنکه آن ها خرسند از محصول به بار نشسته خود باشند با استرس ناشی از فروش، و ضرر و زیان آن دسته و پنجه نرم می کنند.
هر چند در این بین دلالان با بی رحمی تمام سعی در مفت خریدن محصولات کشاورزان دارند و آن ها هستند که مشخص می کنند چه محصولی با چه قیمتی در بازار عرضه شود.
رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در این خصوص به خبرنگار ما می گوید: میزان تقاضا در بازار ایران برای محصولات کشاورزی اندک است و مردم به اندازه نیاز روزمره خود خرید می کنند بنابراین راهکار نجات دسترنج کشاورزان از چپاول آن توسط دلالان، صادرات است.
برخوری افزود: سال گذشته از ابتدای سال زراعی زیرساخت های مربوط به صادرات محصولات فراهم شد و کشاورزان توانستند محصولات خود را با قیمت مناسبی همراه با کسب سود سالیانه به فروش برسانند.
تصمیم اشتباه مسئولان دولتی درآمد کشاورزان را به دست باد سپرد
وی عنوان کرد: در سال ۹۹ شرایط به گونه ای دیگر رقم خورد، کشور عراق به عنوان بازار اصلی محصول خیار جنوب استان کرمان محسوب می شد، مسئولان عراقی در آذرماه سال ۹۸ صادرات ۱۹ قلم کالا از ایران را ممنوع کرد که یکی از آن ها خیار بود.
رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: با توجه به شرایط پیش آمده مسئولان ستاد تنظیم بازار کشور با بی تدبیری که در اخذ عوارض صادرات انجام دادند، عملا صادرات محصولات کشاورزی را متوقف کردند.
برخوری مطرح کرد: از آنجایی که محصولات کشاورزی جنوب کرمان خارج از فصل برداشت می شوند و نیازمند صادرات هستند از این رو لازم است مسئولان دولتی به ویژه وزارت امور خارجه این امکان را برای کشاورزان فراهم کنند.
عدم تخصص وزارت صمت عامل آشفتگی بازار تره بار
وی تصریح کرد: سال گذشته تنظیم بازار محصولات کشاورزی از اختیار جهاد کشاورزی خارج شده و در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت گذاشته شد، عدم تخصص این وزارتخانه آشفتگی بازار این محصولات را به دنبال داشته است.
رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان یادآور شد: سپاه استانی با ورود به این مسئله، خرید محصول کشاورزان و توزیع آن ها در سراسر استان توانست گوشه ای از درد کشاورزان را تسکین دهد و اقدام بسیار خوبی برای کمک به مردم منطقه انجام داد.
برخوری توضیح داد: البته این اقدام به تنهایی نمی تواند سبب تنظیم بازار شود چرا که در این حالت عرضه بیش از تقاضا است بنابراین اگر محصول کشاورزان خریداری شود، در سرخانه ذخیره شده و در زمان نیاز در بازار توزیع شود، می تواند اثر شگرفی بر بازار داشته باشد.
کارگروه تنطیم بازار با خرید محصول کشاورزان پاسخگوی زیان آن ها باشد
وی ابراز کرد: سرانه مصرف پیاز در کشور ۵ هزار و ۵۰۰ تن در روز است که در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا کاهش یافته، از این رو در بهترین حالت بخشی از محصول پیاز باید خریداری شده و چرخه توزیع خارج شده و در زمان بهتری عرضه شود.
رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: مقصر اصلی این ماجرا کارگروه تنظیم بازار کشوری است که با قانون اخذ عوارض صادرات، مانع توزیع این محصول در بازارهای خارجی شد و در حال حاضر هم باید پاسخگو باشد و محصول تولیدکنندگان را خریداری کند.
به گزارش راه آرمان، شرایط پیش آمده که نتیجه تصمیمات اشتباه ستاد تنظیم بازار کشوری است، عرصه را بر کشاورزان تنگ کرده از این رو لازم است مسئولان امر در دولت پیش از بروز خسارات جبران ناپذیر به این مسئله ورود کرده و با خریداری محصول کشاورزان بخشی از زیانی که خود باعث آن هستند را جبران کنند.

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.