• تاریخ انتشار : جمعه 7 مهر 1402 - 7:30
  • کد خبر : 14556
  • چاپ خبر

برداشت پسته از ۸۲۰۰ هکتار از باغات پسته در راور ادامه دارد

به گزارش پایگاه خبری راورسلام به نقل از روابط عمومی فرمانداری راور؛ پسته ایران شهرت جهانی دارد و همواره زینت مجالس و محافل در ایام مختلف سال است، اما امسال با از بین رفتن بخشی از این محصول در استان کرمان در شهرستان راور حسرت پسته‌های خندان بر دل کشاورزان مانده است. رضا عباسی فرماندار

به گزارش پایگاه خبری راورسلام به نقل از روابط عمومی فرمانداری راور؛ پسته ایران شهرت جهانی دارد و همواره زینت مجالس و محافل در ایام مختلف سال است، اما امسال با از بین رفتن بخشی از این محصول در استان کرمان در شهرستان راور حسرت پسته‌های خندان بر دل کشاورزان مانده است.

رضا عباسی فرماندار راور در این باره گفت: شهرستان راور دارای ۸۲۰۰ هکتار باغ پسته بارور می‌باشد که امسال از اوایل شهریور ماه آغاز شده،و تا پایان مهرماه ادامه دارد و حدود ۴ هزار تن پسته از نوع اکبری، کله قوچی، فندقی، احمد آقایی از این باغات برداشت و به بازار عرضه خواهد شد.

فرماندار شهرستان راور ادامه داد: براثر نوسانات دمایی ابتدای فصل رشد و گرمای کم سابقه تیر و مرداد امسال در مجموع ۵۰ درصد محصول پسته راور خسارت دیده  و به ۴ هزار تن تقلیل یافت.

در ادامه ابوذر خواجویی مدیر جهادکشاورزی راور گفت: همزمان با برداشت محصول پسته از سطح ۸۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی درشهرستان راور ۳۵ ترمینال ضبط پسته کار فرآوری و پوست کنی این محصول در این شهرستان  را دنبال می کنند، به‌طور متوسط روزانه حدود ۱۵۰۰ نفر تا پایان مرحله برداشت در امر پسته چینی و فرآوری اشتغال به کار دارند.

وی با اشاره به اینکه ۳۵ ترمینال ضبط پسته در شهرستان راور کار فرآوری پسته را دنبال می کنند، گفت: با توجه به عملکرد خوب برداشت پسته در سطح باغات راور طبق نظر کارشناسان مجموعه جهاد کشاورزی پیش بینی می شود، امسال بیش از ۴هزار تن پسته خشک از باغات پسته این شهرستان برداشت شود.

وی همچنین اشاره کرد: با توجه به عملکرد بسیار پایین محصول پسته در دو سال گذشته؛ امسال درختان پسته محصول خوب و قابل توجهی داشتند، اما متاسفانه گرمای بالای ۴۰ درجه در تیر و مرداد ماه  باعث ایجاد خسارت گرمازدگی و آفتاب‌سوختگی در محصول پسته شد و دیگر خسارت که امسال به پسته کاران خاموشی چاه تلمبه ها که باعث ایجاد خسارت به باغداران گردید است .

مدیر جهاد کشاورزی راور در رابطه با انواع پسته های موجود در این شهرستان، گفت: کله قوچی، احمد آقایی، فندوقی و … از جمله ارقام پسته کشت شده در این شهرستان هستند.

وی با اشاره به فعالیت ترمینال ضبط پسته نیز، گفت: پسته ها به صورت روزانه و با روش های کاملا بهداشتی پس از ورود به ترمینال انجام می شود، در ابتدا پسته از دستگاه بالا بار اولیه وارد چرخه پوست کنی شده، پس از عبور از دستگاه چرخ پوست کن، به بالابر ثانوی، نخاله گیر، حوض شست‌وشو و غربال‌‌گیر منتقل شده و پس از آن مجدد توسط بالا‌بر به نم‌گیر و بعد از آن به گوگیر و سپس نوار تست به خشک‌کن و در آخر آفتاب‌گیر منتقل می شود.

انتهای خبر/کمساری

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.