• تاریخ انتشار : سه شنبه 26 اسفند 1399 - 14:34
  • کد خبر : 13624
  • چاپ خبر

احیا و تغییر کاربری کاروانسرای آبید راور همچنان در پس پرده ای از ابهام

از زمان های کهن تا روزگار پهلوی اول، کاروانسراها نقش مهمی در سیر زندگی ایرانیان و روابط و تعامل اجتماعات گوناگون فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، آیینی، اعتقادی و… داشته اند.هنگامی که تنها وسیله رفت و آمد پای پیاده یا استفاده از چهارپا بود، طی کردن مسیرهای طولانی و صعب العبور برای خرد و کلان به وجود

از زمان های کهن تا روزگار پهلوی اول، کاروانسراها نقش مهمی در سیر زندگی ایرانیان و روابط و تعامل اجتماعات گوناگون فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، آیینی، اعتقادی و… داشته اند.
هنگامی که تنها وسیله رفت و آمد پای پیاده یا استفاده از چهارپا بود، طی کردن مسیرهای طولانی و صعب العبور برای خرد و کلان به وجود منازلی وابسته بود که در مسیر راه های ارتباطی قرار داشت که این منازل پل ارتباطی با منزلی دیگر تا رسیدن به نقطه هدف بود.

این منازل امکانات ناچیزی داشتند که در مواردی توسط افراد و مسافران یا کاروان هایی که از شهری به شهری و از دیاری به دیار دیگر می رفتند فراهم می شد و رونق این کاروانسراها بستگی به میزان تردد مسافران و کاروان ها داشته، کاروانسرایی که پر تردد می بود بالطبع دارای امکانات بیشتر و بهتری نسبت به کاروانسرای مشابه با تردد مسافران کمتر می بود.

کاروانسرای آب بید راور مربوط به سدهٔ ۱۲ و ۱۳ ه‍.ق است و ۴۸ کیلومتری جنوب شهر واقع شده که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۵۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

اما شاید برای مردم راور جای این سوال باشد که چرا کسی به فکر احیا، مرمت و بازسازی و یا تغییر کاربری این کاروانسرا نیست ؟؟؟ تغییر کاربری کاروانسرا ها کاری است که از چندین سال پیش در شهرستان ها و استان های همجوار آغاز شده ولی در شهرستان راور هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
کاروانسرای آبید یکی از کاروانسراهایی هست که به دلیل قرار گرفتن در مسیر زائران علی ابن موسی الرضا (ع) از موقعیت جغرافیایی مناسبی برخوردار می باشد. مرمت و احیای این کاروانسرای تاریخی و تبدیل آن به اقامتگاه و مجموعه گردشگری با سبک کاربری کاروانسرا، علاوه بر تبلیغ و ترویج معماری و سنت های اصیل و فرهنگ اسلامی باعث درآمد زدایی و اشتغالزایی میشود.

خبرنگار راور سلام به سراغ مهندس عالیشانی یکی از پیمانکارانی که چندین سال است بدنبال احیا، و تغییر کاربری این کاروانسرا و تبدیل آن به مجتمع خدمات رفاهی و فرهنگی است اما به دلایلی هنوز در این امر توفیقی حاصل نکرده رفته است.

عالیشانی پیمانکار این طرح در مصاحبه با خبرنگار راورسلام گفت: چهار سال از وقت، هزینه و انرژی خود را صرف اینکار کردم و بعد از طی مراحل بسیار سختی که گذراندم، منتظر اجاره نامه از اداره ی اوقاف بودم اما متاسفانه کسی جواب قانع کننده ای به من نداد.

عالیشانی بیان کرد: در سال ۹۶ وقتی میخواستم کنار مزرعه خود یک مجموعه بین راهی و گردشگری برای زائرین امام رضا (ع) بسازم، رئیس اداره اوقاف و مسئول میراث فرهنگی وقت راور به من پیشنهاد بازسازی کاروانسرای آبید را دادند و وعده و وعیدهای فراوانی در این زمینه از قبیل تسهیلات بانکی برای بازسازی، فراهم کردن تاسیسات، ارائه طرح توجیهی و مرمت به ما داده شد؛ که متاسفانه تا کنون هیچکدام از وعده ها عملی نشده است.

مهندس عالیشانی مطرح کرد: در سال ۹۶ قریب به ۵۰۰ میلیون ریال هزینه ی طرح های مرمت و توجیهی کردم و موافقت اصولی را به ما دادند، که متاسفانه با دلایل نامعلومی اجاره نامه این کارونسرا به ما داده نشد.

وی در ادامه گفت: بعد از گذشت ۴ سال با پیگیری های اینجانب و شهریاری رییس فعلی اداره اوقاف شهرستان راور این پرونده دوباره به جریان افتاده و اداره اوقاف تهران نواقصی را مطرح میکند که این نواقص را ما سه سال پیش رفع کردیم. ولی متاسفانه همان ایرادت قبلی را میگیرند .
عالیشانی عامل اصلی این کارشکنی ها و سنگ اندازی ها را اداره اوقاف تهران و کرمان می داند.

وی در پایان از نمایندگان کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی جهت حل مشکل خود و احیای کارونسرا آبید کمک خواست.

شهروند خبرنگار راورسلام: کمساری

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.