• تاریخ انتشار : یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 - 3:24
  • کد خبر : 13697
  • چاپ خبر

روستایی با دو شورا در شهرستان راور

روستای حرجند، روستایی است که چند سال پیش دو قسمت شده و دو شورا برای آن درنظر گرفته شده است. اهالی روستا از این وضع ناراضی و خواستار برگشت به وضعیت قبل می باشند. به گزارش پایگاه خبری “راور سلام”؛ با توجه به نزدیکی انتخابات شهر و روستا بد نیست اشاره ای بکنیم به این

روستای حرجند، روستایی است که چند سال پیش دو قسمت شده و دو شورا برای آن درنظر گرفته شده است. اهالی روستا از این وضع ناراضی و خواستار برگشت به وضعیت قبل می باشند.

به گزارش پایگاه خبری “راور سلام”؛ با توجه به نزدیکی انتخابات شهر و روستا بد نیست اشاره ای بکنیم به این که هدف از ایجاد شورای روستا پیشرفت و توسعه روستاست و در این بین بسیاری از روستاها نیز با هم ادغام شده تا بزرگتر شده و بتوانند اعتبار بیشتری دریافت کنند.

اما دراین بین روستای حرجند از توابع بخش کوهساران شهرستان راور به دو روستا تبدیل شده در صورتیکه که همچنان شبکه برق، آب، گاز، مدرسه و.. آن ها مشترک است و تنها تفاوت آنها با قبل وجود دو شورا در این روستاست و متاسفانه به دلیل جمعیت کم به هیچ کدام اعتبار قابل توجهی اختصاص داده نشده است.

ابراهیمی از اهالی روستای حرجند در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: روستای ما حرجند با وجود اینکه یک روستا است اما به دو قسمت بالای ده که حرجند نام دارد و پایین ده که رقعه نامیده می شود تقسیم شده و دو شورا برای آن در نظر گرفته شده است.

او با ابراز نارضایتی از این موضوع بیان کرد: با وجود اینکه شبکه آب، برق و گاز این دو روستا یکی است اما این اتفاق افتاده و این روستا دو شورا دارد.

درویش زاده از اعضای شورای روستای حرجند در این رابطه گفت: یک رودخانه فصلی به عرض ۳۰ متر از وسط روستای حرجند می گذرد که این روستا را به دو قسمت تقسیم می کند قسمتی در غرب رودخانه و قسمتی در شرق آن و رقعه قسمتی از روستای حرجند می باشد که از آن جدا شده است در صورتی که شبکه برق، آب و گاز، مدرسه و… آنها مشترک است.

درویش زاده اظهار کرد: در سال ۹۰ به دلایلی نامه ای از طرف بخشداری به شورای وقت ارسال وشورا هم بدون علم و اگاهی از تبعات موضوع وبدون اطلاع رسانی به اهالی در خصوص این نامه حیاتی وسرنوشت ساز موافقت خود را با تفکیک، انشقاق و جدایی رقعه از حرجند اعلام و به همین راحتی رقعه از حرجند جدا شد.

همچنین وی خاطر نشان کرد: از اصلی ترین دلایل این قضیه می توان به این اشاره کرد از انجایی که حرجند پتانسیل مرکز بخش شدن را داشت ذی نفعان این قضیه قصد داشتند حرجند را از حدنصاب جمعیت انداخته و به زیر ۱۰۰۰ نفر رسانده که به نوعی مشمول شرایط بخش شدن نباشد و مرکز بخش در هجدک تاسیس شود.

درویش زاده تصریح کرد: از سال ۹۰ تا کنون حرجند و رقعه متضرر شده و بودجه ای به رقعه اختصاص نیافته وحرجند هم از حیث افت جمعیت و سرانه نسبی تخصیص اعتبار به تناسب جمعیت دچار خسارت و عقب ماندگی گردیده است.

درویش زاده بیان کرد: ما مدت هاست که پیگیر این موضوع بوده و از طریق استانداری نیز پیگیری کرده و کارشناسان تقسیمات کشوری نیز اذعان کردند که این تصمیم غیر منطقی بوده و تصمیم اشتباه گرفته شده است اما چون کد آبادی گرفته باید این کد باطل شده و در نهایت دو شورا باهم ادغام شوند.

وی گفت: اما بعد از گذشت چند سال و پیگیری های انجام شده هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم، ظاهرا در وزارت کشور در نوبت ابطال کد آبادی قرارگرفته ورقعه و حرجند از تبعات این تصمیم زیان های غیر قابل جبران شده واین روند همچنان ادامه دارد.

مالک اژدری فرماندار راور گفت: ایجاد دهستان، شهر و بخش از ادغام چند روستا‌ و…. در تمرکز ،تخصیص و رشد اعتبارات و امور بهداشتی، عمرانی، ورزشی و آموزشی آن ها نیز تاثیر گذار است.

اژدری در رابطه با وضعیت حرجند و رقعه گفت: این مطلب به تقسیمات کشوری مربوط بوده و نظر آنها ملاک می باشد.

او افزود: از نظر قوانین زمانیکه‌بخواهد دهستان ویا الحاق‌ روستاها انجام شود مواردی از جمله؛ جمعیت ، تعداد خانوارها، زیر ساخت ها و.. در آن دخیل است.

اژدری ادامه داد: برای ادغام حرجند و رقعه نظر اهالی و شورا های اسلامی روستاهانیز تاثیرگذار است که البته اکثرا پیگیر موضوع می باشند و بسیاری از نامه ها نیز از طریق فرمانداری به تقسیمات کشوری ارسال شده است.

او گفت: در صورت خواست اکثریت‌ جهت الحاق این دو روستا باید روال قانونی آن طی شود اما با توجه به بالا بودن تعداد درخواست ها این فرایند زمان بر خواهد بود.

فرماندار راور بیان کرد: ما تمام تلاشمان را میکنیم که بر اساس خواست اکثریت مردم و نمایندگان آنها در شوراها و انجام روال قانونی اقدام شود.

اژدری در پایان گفت : اقدامات و پروژه های عمرانی خوبی در روستاهای بخش مرکزی و کوهساران(آسفالت معابر و راهها، لایروبی قنوات، ساخت مخازن و لوله گذاری آب،ساخت مسکن و….) انجام شده است.

امید است که مسئولین با ادغام مجدد این دو روستا و افزایش جمعیت به دریافت اعتبارات آنها کمک کنند.

گزارش از سمانه کارگرزاده راوری

انتهای پیام/ ک

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.