• تاریخ انتشار : یکشنبه 21 اردیبهشت 1399 - 15:03
  • کد خبر : 12350
  • چاپ خبر

صندوق بازنشستگی فولاد و وزارت کار مسبب ادامه دار شدن اعتراضات کارگران زغالسنگ/ سواستفاده از فیش حقوقی فردی متوفی برای ایجاد التهاب در بین کارگران کرمانی

به گزارش پایگاه خبری راور سلام به نقل از راه آرمان؛ کارگران زغالسنگ کرمان برای سومین هفته متوالی نسبت به وضعیت حقوق و مزایای خود اعتراض کردند، قشر کارگری با تاکید بر جداسازی راه خود از اخلال گران نظم عمومی خواهان احقاق حقوق خود شدند. اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل زغالسنگ، اعمال ضریب ۲

به گزارش پایگاه خبری راور سلام به نقل از راه آرمان؛ کارگران زغالسنگ کرمان برای سومین هفته متوالی نسبت به وضعیت حقوق و مزایای خود اعتراض کردند، قشر کارگری با تاکید بر جداسازی راه خود از اخلال گران نظم عمومی خواهان احقاق حقوق خود شدند.

اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل زغالسنگ، اعمال ضریب ۲ بازنشستگی، تبدیل وضعیت کارگران و ترس از عواقب واگذاری این شرکت به بخش خصوصی مطالبات به حق کارگران زغالسنگ کرمان است که تلاش برای رفع آن ها می تواند گوشه ای از آلام این قشر درد کشیده را تسکین بخشد.

ابراهیم سالاری مدیر حراست اداره کل تعاون،  کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: یکی از مطالبات کارگران عدم اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل زغالسنگ بود، بر اساس دستورالعمل ها طراح این پروژه فرصتی ۱۸ ماهه برای اجرای این طرح داشت.

وی افزود: بر این اساس طرح مذکور می بایست تا تاریخ ۱۷ آذرماه ۹۸ تکمیل شده، به شرکت  تحویل داده شود و پس از آن برای تائید در اختیار وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد.

طرح ناقص طبقه بندی مشاغل زغالسنگ مورد تائید کارگران نیست

مدیر حراست اداره کل تعاون،  کار و رفاه اجتماعی استان کرمان ابراز کرد: این طرح در موعد مقرر آماده و به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی در استان تحویل داده شد و پس از آن در کمتر از ۱ یک ماه توسط وزارتخانه مورد تائید قرار گرفت.

سالاری مطرح کرد: در اجرای این طرح نقایصی صورت گرفته و نماینده کارگران معتقد است که نحوه اجرای این طرح مورد تائید کارگران نیست و با مفاد طرح در تناقض است.

وی یادآور شد: بر اساس مصوبه جلسه ای که با حضور معاون امنیتی استانداری برگزار شد، در گام نخست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مقرر شد، محاسبات این طرح با حضور کارگران انجام شود و نتیجه آن به کمیسیون کارگری اعلام شود.

مدیر حراست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان تصریح کرد: هفته گذشته با حضور مدیرعامل شرکت زغالسنگ، ۲۰ نفراز نمایندگان شورای اسلامی کار این شرکت و کارشناسان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان طرح طبقه بندی مشاغل مورد بررسی قرار گرفت.

احکام صادره از سوی شرکت زغالسنگ تفاوت فاحشی با اصل طرح طبقه بندی دارد

سالاری ادامه داد: البته پیش از انجام این نشست کارشناسان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح مذکور را بررسی کردند، در ارتباط با نحوه اجرای آن اختلاف نظراتی وجود داشت و در نتیجه تصمیم گرفته شد تا این موضوع در جمع کارگران مطرح شود.

وی عنوان کرد: در آخرین جلسه مشخص شد که احکام صادره از سوی شرکت تفاوت فاحشی با اصل طرح دارد، به استناد اقدام کارشناسی که صورت گرفته بود، مشخص شد که احکام کارگری بر اساس آنچه که مدیرعامل شرکت اعلام کرده، رعایت نشده است.

مدیر حراست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان ابراز کرد: به گفته مدیرعامل شرکت زغالسنگ افزایش حقوق این طرح که غالبا شامل کارگران تونلی است، حدود ۵۲۰ هزار تومان می شود، به دنبال بررسی و رصد موارد مذکور مشخص شد این افزایش حقوق به صورت ناقص اعمال شده و به ۳۰۰ هزار تومان می رسد.

سالاری یادآور شد: اختلاف بین کارگران و مدیرعامل شرکت مربوط به همین افزایش حقوق است، از این رو تصمیم گرفته شد تا طراح این طرح در جلسه ای کارگران را در ارتباط با چگونگی اعمال افزایش حقوق آن ها توجیح کند.

لازم به ذکر است که جلسه مذکور با حضور طراح طرح طبقه بندی مشاغل شرکت زغالسنگ روز گذشته در کرمان برگزار شد.

اعمال ضریب ۲ بازنشستگی خارج از حیطه اختیارات استانی است

وی در ارتباط با وضعیت بازنشستگی و انعقاد قرارداد دائمی کارگران توضیح داد: با توجه به اینکه در حال حاضر ضریب سختی کار کارگران این شرکت ۱٫۵ است، کارگران اصرار بر درج ضریب سختی کار ۲ و بازنشستگی ۱۵ ساله دارند.

مدیر حراست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: در استان نهادی حق دخل و تصرف برای تعیین این ضرائب را ندارد، تغییر این قانون در اختیار مجلس شورای اسلامی است و در اختیار استان قرار ندارد.

سالاری افزود: تبدیل وضعیت کارگران در حوزه اختیارات استانی نیست و باید مسئولان صندوق بازنشستگی فولاد در این رابطه تصمیم گیری کند، حتی اگر کمیسیون کارگری استان رای به تبدیل وضعیت کارگران دهد در صورتی که صندوق بازنشستگی فولاد آن را نپذیرد عملا هیچ اتفاقی صورت نمی گیرد.

وی اذعان کرد: برخی مطالبات کارگران معترض فرا استانی است و عملا به جز بحث بررسی طرح طبقه بندی مشاغل زغالسنگ، استان اختیاری برای حل سایر مطالبات کارگران ندارد.

مدیر حراست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان بیان کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مدیران صندوق بازنشستگی فولاد درخواست دارد تا به استان کرمان سفر کرده و مطالبات کارگران را از نزدیک بشنوند و به آن ها پاسخ دهند.

سالاری در پایان خاطرنشان کرد: قطعا مسئولان صندوق بازنشستگی فولاد توانایی تبدیل عضویت کارگران را دارند و می توانند در این زمینه تجدید نظر کنند.

دولت پاسخگوی مطالبات به حق کارگران باشد

در ادامه محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس به خبرنگار راه آرمان گفت: طرح طبقه بندی مشاغل شرکت زغالسنگ با تائید وزارت  تعاون، کار و رفاع اجتماعی و صندوق بازنشستگی فولاد اجرا شده است اما کارگران بر این باوراند که طرح مذکور مورد رضایت کارگران نیست.

وی افزود: بنابراین اختلاف اصلی بر سر اجرای طرح طبقه بندی مشاغل است که در حال رایزنی با مسئولان هستیم و امیدواریم دولتمردان و مسئولان صندوق همکاری کرده تا به تفاهمی دوجانبه با کارگران برسیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس مطرح کرد: یکی دیگر از مطالبات اصلی کارگران وضعیت قراردادهای آن ها است، کارگران بر این اعتقاد هستند که به جای عقد قرارداد هر ساله، یک قرارداد مادام العمر مانند کارمندان تنظیم شود، در این صورت است که امیت شغلی ما تامین می شود.

صندوق بازنشستگی فولاد و وزارت کار مسبب ادامه دار شدن اعتراضات کارگران

زاهدی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما مبنی بر دلایل پافشاری مسئولان برای جلوگیری از احقاق حقوق کارگران گفت: مسئولان دولتی باید دلایل این پافشاری ها را توضیح دهند چرا که صندوق بازنشستگی فولاد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسبب ادامه دار شدن این اعتراضات هستند.

وی یادآور شد: البته مسئولان دولتی در رسیدگی به این مشکلات معذوریت هایی دارند، از یک سو مطالبات کارگران به حق است و از سوی دیگر معذوریت هایی وجود دارد بنابراین راه حل این مشکل برقراری تعادل نسبی که مورد رضایت طرفیت باشد، است.

اجرای ناقص طرح طبقه بندی مشاغل زغالسنگ صحت ندارد

سامان مرتاض مدیرعامل شرکت زغالسنگ کرمان در واکنش به نحوه اجرای ناقص طرح طبقه بندی مشاغل زغالسنگ در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: اجرای ناقص این طرح صحت ندارد، شرکت زغالسنگ دارای ۳ هزار کارگر است و طبیعی است زمانی که طرح طبقه بندی اجرا می شود همه به یک میزان افزایش حقوق نخواهند داشت.

وی مطرح کرد: برای اجرای این طرح یک حد سقفی در نظر گرفته شده از این رو افرادی که در محدوده این سقف قرار دارند هیچ گونه افزایش حقوقی نخواهند داشت، در عین حال افرادی که زیر این حد قرار دارند شامل دریافت افزایش حقوق خواهند شد.

مدیرعامل شرکت زغالسنگ کرمان افزود: بر اساس اختلاف با این خط ممکن است کارگری ۲۰ هزار تومان افزایش حقوق دریافت کند و کارگر دیگری یک میلیون تومان افزایش حقوق به او اختصاص یابد، البته این افزایش حقوق شامل پارامترهای حقوقی می شود.

مرتاض عنوان کرد: اثنی عشری طراح طرح طبقه بندی مشاغل زغالسنگ، استاد دانشگاه و رئیس صنف طرح طبقه بندی مشاغل در ایران است که برای توجیح این طرح در جلسه ای با حضور نمایندگان کارگری حاضر شد.

بررسی اطلاعات فیش حقوق کارگران با حضور نمایندگان معترضان

وی یادآور شد: در آخرین جلسه اداره کار استان کرمان که با حضور نمایندگان و طراح این طرح برگزار شد، همه اطلاعات فیش حقوقی کارگران در اختیار حاضرین جلسه قرار گرفت.

مرتاض بیان کرد: بر این اساس به طور متوسط به هر یک از کارگران حدود ۵۰۰ هزار تومان افزایش حقوق پرداخت می شود، از سال ۹۴ تاکنون کارگران همواره از میدرعاملان وقت درخواست اجرای این طرح را داشتند و هر بار پشت گوش انداخته شد.

مدیرعامل شرکت زغالسنگ کرمان عنوان کرد: اجرای این طرح اقدام بزرگی است و طبیعتا تبعاتی را نیز به دنبال دارد، افزایش حقوق اعمال شده در واقع بازنگری در حقوق کارگران است نه اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، چرا که اجرای طرح الزام قانونی دارد.

اختصاص حداقل ۵۰۰ هزار تومان به هر کارگر به دنبال اجرای طرح طبقه بندی

وی ادامه داد: در اجرای این طرح خالص پرداختی به کارگران حدود ۱ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان است، بر این اساس به هر کدام از کارگران مبلغی حدود ۵۰۰ هزار تومان اختصاص می یابد.

مرتاض تاکید کرد: شرکت زغالسنگ برای شفاف سازی این موضوع در نظر دارد کل پرداختی های یک ماه را محاسبه کرده و در اختیار نمایندگان کارگری قرار دهد.

مدیرعامل شرکت زغالسنگ کرمان اظهار کرد: با توجه به اینکه اختلاف نظرهایی وجود دارد، در آخرین جلسه اداره کار مقرر شد تعدادی فیش حقوقی تنظیم شده و در اختیار نمایندگان کارگری قرار گیرد تا نحوه افزایش حقوق ها بررسی شود.

وی تصریح کرد: البته نظر ما در شرکت زغالسنگ این است که کل فیش ها تنظیم شود اما به دلیل اینکه نمی توان کل فیش ها را در اختیار نمایندگان کارگری قرار داد، باید یک نماینده امنیتی بر تنظیم فیش ها نظارت داشته باشد.

مرتاض توضیح داد: در صورت اثبات مغایرت با مبنای طرح طبقه بندی مشاغل، موارد خلاف واقع اصلاح می شوند اما مسلم است که سیستم های کامپیوتری درصد خطای اندکی دارند.

اعمال ضرایب طرح طبقه بندی مشاغل بر پارامترهای حقوقی کارگران

مدیرعامل شرکت زغالسنگ کرمان افزود: در نشست روز گذشته اداره کار تعدادی از فیش های حقوقی بررسی شد که بر اساس آن افزایش حقوق های ۷۵۰ هزار تومانی، ۸۰۰ هزار تومانی و ۹۵ هزار تومانی اعمال شده بود.

وی ابراز کرد: در بررسی فیش های حقوقی مواردی وجود دارد که هیچ مبلغی به پایه حقوق کارگر افزوده نشده اما پارامترهای حقوقی افزایش یافته است که در دریافتی آن ها بسیار موثر است، در ظاهر پایه حقوق تغییر نکرده است اما دریافتی شخص به عنوان مثال ۶۶۰ هزار تومان افزایش یافته است.

مرتاض تاکید کرد: البته این افزایش حقوق هیچ ارتباطی با افزایش سالیانه حقوق کارگران ندارد و به صورت جداگانه اعمال می شود.

مدیرعامل شرکت زغالسنگ کرمان اذعان کرد: در بررسی ۱۵ فیش حقوقی که به صورت اتفاقی انتخاب شده بود، دریافتی کارگران بین ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۷ میلیون تومان بوده، درست است که کارگران سختی کار زیادی دارند اما دریافتی آن ها معقول است.

سواستفاده از فیش حقوقی فردی متوفی برای ایجاد التهاب در بین کارگران

وی گفت: در جریان اعتراضات اخیر برخی با سو استفاده از فیش حقوقی فردی که سالها پیش فوت کرده که خانواده او مستمری دریافت می کنند و مربوط به دوره های پیشین مدیریتی در شرکت زغالسنگ است، سعی در ایجاد تشویش دارند.

مرتاض ادامه داد: در دوره های پیشین تنها ۶۰ درصد از بیمه کارگران محاسبه می شد اما اکنون بیمه کارگران به صورت کامل پرداخت می شود، حقوق های آن ها به روز است و در ۲ سال گذشته حقوق آن ها حداقل ۲ برابر شده است.

مدیرعامل شرکت زغالسنگ کرمان تصریح کرد: هفته گذشته موحدی معاون صندوق بازنشستگی فولاد در همراهی با مدیرعامل شرکت دالاهو به کرمان سفر کردند، مشکلات و مطالبات کارگران بیان شد اما به دلیل غیر قانونی بودن قابل اجرا نیست، در این جا به شرح ۳ مطالبه غیر قانونی کارگران می پردازم.

تنها با تصویب مجلس، اجرای قانون ضریب ۲ بازنشستگی ممکن می شود

وی عنوان کرد: اولین مطالبه مربوط به اعمال ضریب ۲ بازنشستگی است که از عهده ما خارج است چرا که قانونی برای آن وجود ندارد، آیا ما می توانیم قانون جدید وضع کنیم؟ قانون گذاری کار مجلس است.

مرتاض یادآور شد: مورد دوم  به تبدیل وضعیت کارگران مرتبط می شود در این خصوص نامه نگاری هایی با معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفت و پاسخ ها آن ها این است که اگر شما این تخلف را انجام دهید ما چگونه می توانیم پاسخگوی ۱۰ میلیون کارگر در کشور باشیم.

مدیرعامل شرکت زغالسنگ کرمان تاکید کرد: قرارداد تمام کارگران ایران قرارداد یک ساله از نوع انجام کار معین است بنابراین اجرای این مطالبه کارگران نیازمند تغییر قانون است و ما نمی توانیم خلاف آن عمل کنیم.

شرکت زغالسنگ از سال ۹۳ به بخش خصوصی واگذار شده و دولتی نیست

وی توضیح داد: سومین مطالبه غیر قانونی کارگران به مخالف با واگذاری زغالسنگ به شرکت دالاهو مربوط می شود، واگذاری به بخش خصوصی مربوط به حال نیست چرا که در سال ۹۳ دولت به دلیل بدهی که به صندوق بازنشستگی فولاد داشت، شرکت زغالسنگ و چند شرکت دیگر را به عنوان بدهی به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار کرد.

مرتاض ابراز کرد: عملا شرکت زغالسنگ از سال ۹۳ به بخش خصوصی واگذار شده و دولتی نیست، اجرای اصل ۴۴ برای شرکت هایی که به بخش خصوصی واگذار شده اند، لازم است.

وی ادامه داد:  بر این اساس شرکت های مذکور موظف اند ظرف مدت ۵ سال، روند ورود به بازار بورس را انجام داده و ۵ درصد از سهام شرکت را در این بازار عرضه کند.

مالکیت شرکت زغالسنگ در اختیار صندوق بازنشستگی فولاد قرار دارد

مدیرعامل شرکت زغالسنگ کرمان گفت: ۱۰۰ درصد سهام شرکت دالاهو مربوط به صندوق بازنشستگی فولاد است از این رو برای اینکه ۶ شرکت زیرمجموعه خود را وارد بازار بورس کند، همه این شرکت ها را در قالب یک پوسته واحد به نام شرکت دالاهو قرار داده است.

مرتاض افزود: در صورتی که شرکت زغالسنگ وارد بازار بورس نشود، سازمان خصوصی سازی ورود کرده و این شرکت را از صندوق بازنشستگی فولاد گرفته و در اختیار شرکت دیگری قرار می دهد.

در پایان خاطرنشان کرد: مالکیت زغالسنگ کرمان در اختیار صندوق بازنشستگی فولاد است و تحت مالکیت این شرکت باقی می ماند، این شرکت قبلا خصوصی بوده و خصوصی باقی می ماند.

 

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.