• تاریخ انتشار : شنبه 25 اردیبهشت 1400 - 18:44
  • کد خبر : 13728
  • چاپ خبر

داوطلبان ریاست جمهوری در مورد برنامه هایشان چه می‌گویند؟

شماری از داوطلبان شاخص انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری که امروز شنبه در آخرین روز مهلت نام نویسی داوطلبان در وزارت کشور ثبت نام کردند، با صدور بیانیه یا حضور در برابر خبرنگاران به تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداختند. به گزارش راورسلام به نقل از ایرنا؛ وزارت کشور در آخرین ساعات پایان ثبت نام

شماری از داوطلبان شاخص انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری که امروز شنبه در آخرین روز مهلت نام نویسی داوطلبان در وزارت کشور ثبت نام کردند، با صدور بیانیه یا حضور در برابر خبرنگاران به تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداختند.

به گزارش راورسلام به نقل از ایرنا؛ وزارت کشور در آخرین ساعات پایان ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری، ساعات شلوغی دارد. چهره های سیاسی و غیرسیاسی که چشم به پاستور دوخته خود را به خیابان فاطمی رساندند تا برای سیزدهمین دوره  رقابت ریاست جمهوری آماده شوند. در این میان محسن هاشمی و علی لاریجانی دو سیاستمدار معروفی بودند که امروز، حضور خود را در میدان رقابت های انتخابات ۱۴۰۰، قطعی کردند.

 هر کس وعده بهشت را در این شرایط پیچیده می‌دهد خلاف می‌گوید

علی لاریجانی در پنجمین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰ با حضور در وزارت کشور حضورش را برای ورود به انتخابات قطعی کرد و به گمانه زنی ها پایان داد، رییس پیشین مجلس شورای اسلامی معتقد است: هر کسی وعده بهشت در این شرایط پیچیده کشور می‌دهد خلاف می گوید. باید اول آتش جهنم اختلاف و لجبازی و افراطی گری و کارنابلدی را خاموش کرد. حل مشکلات کشور با هوس‌های پوپولیستی و نردبان سازی از محرومیت ملت حل نمی شود، بلکه کشور برای تحققِ پیشرفتِ اقتصادیِ شتابان و مردمی، به همبستگی ملی در داخل، تعامل هوشمندانه با غرب، همکاری سازنده و پویا با شرق، و هماهنگی برادرانه با همسایگان نیاز دارد و این امر احتیاج به علم و دانش و تجربه دارد.

«دولتِ ملت» را تشکیل خواهم داد

اسحاق جهانگیری روز شنبه پس از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: ایران ما در سال‌های اخیر با مسائل و تنگناهای گوناگون روبرو بوده و اکنون به شدت نیازمند افق‌گشایی‌های واقعی در زندگی مردم و توسعه همه‌جانبه کشور، بهبود معیشت مردم با رفع تحریم‌ها و رشد اقتصادی پایدار و اشتغال‌زا و حمایت از تولید و بازتوزیع عادلانه‌تر ثروت است.

وی خاطرنشان کرد: قصد ورود به این انتخابات را نداشتم و امیدوار بودم نیازی به حضورم نشود. اما با توجه به نیامدن برادر عزیزم دکتر جواد ظریف و عدم امکان ثبت نام تعدادی دیگر از کسانی که می‌توانستند این مسئولیت را بپذیرند، و این‌که جبهه ‌اصلاحات ایران، رهبران و شخصیت‌های دلسوز اصلاح‌طلب و بسیاری از جوانان و فعالان سیاسی و مدنی ‌تشخیص داده‌اند که باید به صحنه بیایم، به رغم میل و مصلحت شخصی و با توکل به خدا از قبول مسئولیت شانه خالی نمی‌کنم.

معاون اول رییس‌جمهور اضافه کرد: آبرو و تجربه‌ام را که متعلق به ملت است تقدیم ملت می‌کنم، با آگاهی از شرایط دشوار امروز کشور و سردی‌ها و کناره‌گزینی‌ها وارد این میدان می‌شوم و از هیچ تلاش و اقدامی، تا آن‌جا که ارزش‌ها و هویت‌ اصلاح‌گرانه‌ام را تهدید نکند، ‌دریغ نمی‌کنم.  

وی تصریح کرد: سوابق آن‌ها که عوام‌فریبانه مردم‌مردم می‌کنند نشان می‌دهد که منافع‌شان در غیاب مردم تامین می‌شود و ضد مردم‌سالاری بوده‌اند. ما ایرانیانی که می‌خواهیم شرایط زندگی هم‌وطنانمان در ایران را عملا بهبود ببخشیم، راهی جز تلاش برای تقویت مشارکت و رقابت عادلانه در این انتخابات نداریم. برندهٔ مشارکت بالا جامعهٔ ایران است و برندهٔ‌ مشارکت پایین اقلیت و حامیان اندک‌سالاری.

جهانگیری یادآور شد: من برای دفاع از صندوق و حق رأی موثر مردم نامزد شده‌ام و با اتکا به رأی ایرانیانی که از مشارکت در انتخابات ناامید شده‌اند امید پیروزی دارم. من برای گشایش در زندگی مردم، توسعهٔ ایران و آغاز مرحلهٔ نوینی از اصلاحات افق‌گشا آمده‌ام.  

معاون اول رییس‌جمهور افزود: آنچه به عنوان معاون اول اختیارش را نداشتم و برای بسط توسعهٔ فراگیر و پایدار، دموکراتیک، متوازن و مشارکتی ضروری و ممکن می‌دانم را اجرایی خواهم کرد و برای بسط عدالت، آزادی، مردم‌سالاری و رفاه ایرانیان و بالیدن ایران در قرن پانزدهم شمسی هر چه در توان دارم را عرضه می‌کنم و «دولتِ ملت» را تشکیل خواهم داد.  

این داوطلب انتخابات در پاسخ به این پرسش که منظورتان از مافیا در کلاب هاوس به آن اشاره داشتید، چه کسانی هستند، گفت: مافیا کسی است که مردم را نسبت به آینده ناامید کند و به دنبال انتخابات بی‌رمق باشد.

 پنهان کردن مسائل اصلی مردم در تعارفات سیاسی دردی از مردم دوا نمی‌کند

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی هم قبل از ثبت نام در انتخابات در بیانیه ای اظهار کرد: در آستانه قرن جدید نیازمند «تحول» همه‌جانبه و نظام‌مند برای نیل به «ایران قوی» هستیم. تغییرات جزیی و پنهان کردن مسایل اصلی مردم در تعارفات سیاسی و زدوبندهای جناحی، دردی را دوا نمی‌کند. مردم از انتخابات به دنبال این نیستند که فرد یا گروهی از صندلی قدرت بلند شود و قبیله دیگری با نشستن به جای آنها، امکانات کشور را بین خود تقسیم کنند. نتیجه انتخابات باید «تحول» واقعی یعنی بازگرداندن امید و نشاط به زندگی مردم باشد.

در این بیانیه آمده است: با شناختی که از چالش ها، ظرفیت‌ها، استعدادها و سرمایه‌های این کشور کسب کرده ام، آمده ام تا با کمک همه مردم ایران، و در طلیعه گام دوم، “دولتی مردمی برای ایرانی قوی” تشکیل دهم، دولتی که ارکان و مسوولیت های اصلی آن بر دوش جوانان شجاع، تحول خواه، متخصص، پاک و ضد فساد خواهد بود که هر کجا به آنها اعتماد شد،  قدرت و افتخار برای ایران آفریده اند. دولتی که توجه به محرومان و مستضعفان و طبقات پایین جامعه از مهمترین اولویت‌هایش خواهد بود و اجازه نخواهد داد که عزت و شرافت و کرامت آنها خدشه دار شود.

رییسی پس از ثبت‌نام هم در جمع خبرنگاران گفت: در کنار مهم بودن امر قوه قضاییه، موضوع مهم و دارای اولویت یعنی معیشت و مشکلات مردم، بیکاری و گرانی، سفره مردم و وضعیت اقتصادی را باید مد نظر داشته باشیم.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حضور در این عرصه اجابت این دعوت و هم پاسخ به خواسته کسانی بود که نگران وضعیت اقتصادی کشور بودند، خاطرنشان کرد: اگر چه دعوت های زیادی داشته‌ام اما حضور بنده به صورت مستقل است و این حضور نافی حضور هیچ کسی نیست و کسانی که برای حضور در میدان احساس تکلیف کردند، بیایند.

وی تصریح کرد: خود را رقیب فساد، ناکارآمدی و اشرافی گری می‌دانم. رقیب جناح‌های سیاسی و این گروه و آن گروه نیستم. در این میدان حتما می‌دانم از همکاری بخش‌های مختلف در قوه قضاییه در این عرصه هم استفاده خواهم کرد.

رییسی گفت: امکان تشکیل ستاد انتخاباتی و امکان مالی ندارم و دعوت کنندگان ستادهای مردمی خودجوش تشکیل می‌دهند با این عنوان که هر خانه یک ستاد خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که برای سیاست خارجی چه برنامه‌ای دارید، گفت: سیاست نظام جمهوری اسلامی تعامل با کشورهای اسلامی و به ویژه همسایگان خواهد بود. برنامه ما در عرصه دیپلماسی تعامل دوستانه، عزتمندانه و مقتدرانه خواهد بود.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اینکه تکلیف ریاست قوه قضاییه چه می‌شود، گفت: نمی‌دانم و همچنین در پاسخ به اینکه اگر شکست بخورید چطور، گفت: انجام وظیفه به شکست ختم نمی‌شود.

 منش آیت الله هاشمی را در دستور کار قرار می دهم

از دیگر داوطلبان ریاست جمهوری محسن هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس جمهور پیشین ایران است.

وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی کشور دچار بحران است علت حضورش را رفع مشکلات کشور و رسیدن به یک رفاه مطلوب عنوان کرد و گفت: جامعه ایران در وضعیت دشواری قرار دارد و وضعیت بسیاری از مردم مختل شده است و این در حالی است که ایران از نعمت های بسیاری برخوردار است و ما باید پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دولت خود منش آیت الله هاشمی رفسنجانی را که همان تنش زدایی است در دستور کار خود قرار خواهم داد.

 مردم باید در فروش نفت سهامدار باشند

سید شمس الدینی حسینی وزیر پیشین امور اقتصادی و دارایی از دیگر داوطلبان ریاست جمهوری بود که پس از ثبت نام گفت: به دلیل شرایط خاص کشور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری با توجه به وضعیت کشور برای حضور در انتخابات احساس کردم این شانس را به خودم بدهم تا یک اقتصاددان در عرصه اجرایی کشور حضور پیدا کند.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مردم باید در فروش نفت سهام دار باشند، گفت: اگر نظام تامین مالی ما حل شود قفل تورم در کشور حل می‌شود.

 چاره ای نداریم تنش‌های داخلی و بیرونی را از بین ببریم/ نمی‌شود با دعوا به فکر توسعه بود

مسعود پزشکیان نماینده مجلس شورای اسلامی  از دیگر داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معتقد است: فقط اتکا به مردم می‌تواند مشکلات را حل کند و برای این کار چاره‌ای نداریم جز اینکه روند تفرقه و اختلافات موجود در کشور، تنش داخلی و تنش با همسایگان را از بین ببریم. نمی‌شود با دعوا و تنش به فکر توسعه و آینده کشور بود.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری براین باور است که هیچ کشوری در دنیا  نتوانست با تنش به جایی برسد. قطعاً باید با تنش زدایی در کشور و خارج از کشور مشکلات را از بین ببریم با دوستان مروت با دشمنان مدارا. با جنگ، درگیری، اختلاف، حذف کردن، پنهان کردن  امکان اینکه به جایی برسیم وجود ندارد. در هیچ تاریخ ملتی و جامعه امکان نداشت گروهی به اجبار توانسته باشند مملکتی را اداره کرده باشند.

 نگران‌ آینده ایرانم

عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهر سازی داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نگران ایرانم، اظهار داشت: نگران تمدن چندین هزار ساله‌ای هستم که چراغ آن به سبب کُندی توسعه و فرسایش اجتماعی کشور عزیزمان ایران در حال خامومشی است. من نگران این هستم که با کم‌توانی قدرت نرم ایران و ارزیابی اشتباه از موقعیت و قدرت سخت‌مان، گرازان در منطقه چیره شوند و نه تنها ایرانیان که تمام ملت‌های منطقه را بِدَرند.

چهره‌های اصلی انتخابات ریاست جمهوری امروز ثبت نام کردند علاوه بر این عزت الله ضرغامی، ابوالحسن فیروزآبادی، علیرضا زاکانی هم با حضور در ستاد انتخابات داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات شدند. بنا بر گزارشات واصله ابراهیم رئیسی و اسحاق جهانگیری هم تا ساعاتی دیگر برای حضور در رقابت های ریاست جمهوری ثبت نام می کنند.

صالحی: حضور در عرصه انتخابات برای بنده، مقبول و ممدوح نیست

علی اکبر صالحی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی نیز با صدور بیانیه‌ای از عدم کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و تاکید کرد: در آستانه ثبت نام نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ نیز دعوت و درخواستِ دوستان و بزرگواران تکرار شد و اینجانب نیز به منظور ادای احترام به پیشگاه همۀ عزیزان به جِدّ در این باب اندیشیدم و اکنون با توّجه به ثبت نام تعداد قابل توجهّی از شخصیت‌های عالم، وارسته و برخوردار از تجارب ارزنده در خدمت‌رسانی شایسته به ایران عزیز و نظام اسلامی به این نتیجه رسیدم که حضور در این عرصه برای بنده، مقبول و ممدوح نیست.

وی با اشاره به حدیث نبوی (ص) «اگر خود را به تمامی برای انجام امری شایسته نمی‌دانی پس بدان میدان وارد مشو» اظهار داشت: در حال حاضر، این خدمتگزار کوچک نظام جمهوری اسلامی به دور از هرگونه عافیت‌طلبی و گرفتار آمدن در بندِ کیشِ شخصیت و بدون آنکه کارِ خود را با کارِ پاکان قیاس بگیرم این کلام قطب عارفان و پیشوای پارسایان، حضرت امیر مؤمنان (علیه آلاف التحیه و الثناء) را با خود زمزمه می‌کنم که فرمود: «من اگر وزیر شما باشم بهتر است تا امیر شما باشم». از این‌رو ضمن سپاس و قدردانی فراوان از الطاف و مراحمِ همه دوستانِ گرانقدر و سرورانِ ارجمند از درگاه یگانۀ هستی بخش مسئلت می‌کنم تا آتش عشق به ایران اسلامی را بیش از پیش در دل ما فروزان سازد و مامِ میهن را از فرزندان خویش راضی و خشنود گرداند.

رفاقتم با افراد بستگی به دلبستگی آنها به نظام و انقلاب دارد

مسعود زریبافان، رییس بنیاد شهید در دولت احمدی‌نژاد نیز پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری، در پاسخ به این پرسش که با حمایت از احمدی‌نژاد آمده‌اید، گفت: من با حمایت کسی وارد انتخابات نشدم و دوستی و رفاقتم با افراد به دلبستگی آنان به نظام، انقلاب، مردم و ولایت بستگی دارد. هرچه به اینها نزدیک تر باشند، من هم به او نزدیک هستم.  

وی افزود: از کسی که به خاطر خودش انتخابات را تحریم می کند، برائت می‌جویم و برائت جستم و قبلا هم گفتم. اما اگر اگر فردی شایسته‌تر از خودم را بیابم قطعا به نفع ایشان کنار می‌کشم.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به اظهارات رییس دولت‌های نهم و دهم اظهار داشت: مرجع تشخیص صلاحیت، شورای نگهبان است و به تصمیمات شورای نگهبان باید احترام بگذاریم و آن را اول و آخر بدانیم. اگر کسی گفت به خاطر رد صلاحیت انتخابات را قبول ندارم به قول حضرت امام باید گفت قانون و مردم تو را قبول ندارند.

خواهان یک «جنبش ملی مطالبات» ام

سید محمد صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان نیز پس از انصراف از دواطلب شدن در انتخابات ریاست جمهوری در بیانیه‌ای اعلام کرد: اینجانب سید محمد صادق خرازی، در راستای حفظ این آرمان‌ها، و تلاش برای پیروزی جریان اصلاحات در انتخابات پیشرو، انصراف خودم را از نامزدی برای ریاست جمهوری اعلام می‌دارم و در کنار جوانان حزب ندای ایرانیان، که همواره از آنان آموخته‌ام، مسیر پاسداری از جمهوریت نظام را ادامه خواهم داد تا این نهال نوپا درختی تناور گردد. ما نداییان باور داریم که با فداکاری و از خودگذشتن و اتحاد، می‌توان دستاوردهای بزرگ معاصر را حفظ کرد و فردایی بهتر را برای این آب و خاک به ارمغان آورد.  

وی یادآور شد: ایمان دارم که پست ریاست جمهوری یگانه مکان و موقعیت خدمتگزاری به مردم نیست، پس در کنار همه نداییان، و از برای آرمان‌هایی که برشمردم، خواهان یک «جنبش ملی مطالبات» ام، که فراسوی مرزبندی‌های جناحی، و اختلافات و نزاع‌های سیاسی، به دنبال پیگیری خواسته‌ها و مطالبات مردم، از هر قشر و طبقه‌ای، باشد و قصد و نیتی جز افزایش رفاه عمومی مردم و تقلیل مرارت‌های آنان نداشته باشد.

باید به فکر توسعه دولت دیجیتال هم باشیم

سید ابوالحسن فیروزآبادی که با شعار «تحول و عدالت» داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شده است، گفت: به طور عام هیچ وقت از فیلترینگ دفاع نکرده‌ام، معتقدم باید در فضای مجازی همانند فضای فیزیکی حدود و قلمرو ایران و ایرانیت و انقلاب اسلامی مشخص باشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: اعتقادی ندارم که در کشور پلتفرم‌هایی داشته باشیم که نسبت به ما تعهدی نداشته باشند و سایت‌ها و عکس‌هایی را حذف کنند اما در عین حال کشور نمی‌تواند بدون پلتفرم خارجی باشد و نظرم نسبت به اینستاگرام هم همین است. تا اینستاگرام داخلی نداشته باشیم معتقد به فیلتر اینستاگرام نیستم.  

وی با بیان اینکه باید به فکر توسعه دولت دیجیتال هم باشیم، گفت: قوا در حوزه عدالت هم در بخش مجازات و هم پیگیری متخلفان  کار می‌کنند اما در زمینه عدالت ساختاری توجه نکردن به شایسته‌سالاری مهمترین مشکل ما است و تلاش می‌کنم کسانی که شایسته‌ترین افراد و معتقد عمیق به جمهوری اسلامی هستند را سر کار بیاوریم.

تصمیمم بر نیامدن بود؛ اما آرایش جدیدی در صحنه شکل گرفته است

علیرضا زاکانی هم پس از ثبت نام داوطلبان سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: تصمیم اینجانب تا دیروز نیامدن بود و همه تلاش خود را معطوف به تبیین شرایط سخت کشور و انسجام جبهه انقلاب کردم، اما آرایش جدیدی در صحنه رقابت شکل گرفته است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه تمام نمادهای فساد، اشرافیت سیاسی و ناکارآمدی به صحنه آمده‌اند، گفت: مسببین وضع اسفبار فعلی و حامیان آنها طلبکارانه به عرصه آمده‌اند و سودای دولت سوم روحانی را در سر می‌پرورانند. در پاسخ به نیاز جبهه انقلاب و با اهتمام به منطق وحدت، پذیرفتم به میدان بیایم تا ان‌شاءالله با زمین زدن شبکه فساد و نفوذ، ایرانی قوی و پیشرفته محقق شود.

وی با بیان اینکه کشورداری و تحول اقتصادی با قانون شکنی، حرف‌درمانی، سستی و بیگانه‌پرستی، غفلت از ظرفیت‌های داخلی و  تصمیمات ۲۰ دقیقه‌ای میسر نخواهد شد، اظهار کرد: جبهه انقلاب به سطحی از بلوغ و عقلانیت و هوشمندی رسیده است که هیچ نگرانی بابت تصمیم‌گیری جمعی در رسیدن به نامزد واحد نخواهیم داشت.

فتاح: حکم رهبری عزیز انقلاب را مدال افتخار می‌دانم

پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان هم در حساب توییتری خود درباره داوطلبی خود در انتخابات ریاست جمهوری نوشت: با تشکر از ابراز لطف اقشار مختلف جامعه، همان طور که پیش از این نیز عرض کردم حکم رهبری عزیز انقلاب را مدال افتخار می‌دانم و ان‌شاالله سرباز نظام، خادم و خاک پای مردم بخصوص مستضعفان تا شهادت فی سبیل الله باقی خواهم ماند.

حق شناس:هیچ اقلیتی حق ندارد با تقلیل جمهوریت نظام اراده خود را بر ملت تحمیل کند

محمد جواد حق شناس هم بعد از ظهر امروز پس از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  با قرائت بیانیه ای به تشریح دیدگاههای خود پرداخت.

 وی اظهار کرد: وضعیت حاکم برکشور و مردم و شیوه اجرای قانون اساسی را به هیچ وجه منطبق با آرمان‌های امام راحل و انقلاب و اراده ملت و رهنمود های رهبری نمی دانم وضعیت کشور و کیفیت زندگی مردم را درحوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی منطبق با ظرفیت های ملی و شایسته مردم بزرگ ایران نمی دانم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه راه نجات میهن را در اصلاح مستمر و مسالمت آمیز انحرافات در مسیر انقلاب، نظام و قانون اساسی می دانم، خاطرنشان کرد: با هرگونه خشونت طلبی، آشوب، سرکوب یا سانسور، تحریم داوطلبانه و تحمیلی مخالفم و راه اصلاح امور را در حضور و مشارکت حداکثری آزادانه و حق طلبانه همه آحاد مردم در همه عرصه ها و به ویژه انتخابات می دانم.

حق شناس با بیان اینکه راه سعادت ملک و ملت را در حفظ حقوق و آزادی های اساسی و به ویژه حق انتخاب آزاد ملت  می‌دانم، تصریح کرد: انتخابات را عرصه تجلی حق و اراده ملت می دانم و معتقدم هیچ کس حق ندارد به بهانه گزینش ها و رد صلاحیت ها حق و اراده ملت را مصادره یا مهندسی کند هیچ کس و هیچ اقلیتی حق ندارد با نا امید کردن مردم و تقلیل جمهوریت نظام و زدودن حق حاکمیت مردم اراده خود را بر ملت تحمیل کند.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: انتخابات آزاد دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی حکم قانون اساسی، خواست ملت ایران و همه اصلاح طلبان و دلسوزان کشور و تنها راه مسالمت آمیز اصلاح امور است.  

 عضو شورای شهر تهران گفت: نامزدی من در این انتخابات در راستای آرمان‌های مردم، ادای وظیفه و تکلیف در قبال ملت و جریان کلی معتدل و خردگرای اصلاحات است و اما در عین همدلی و هماهنگی آتی با نهاد اجماع ساز، مبتنی برمنافع ملی، در این مقطع به صورت مستقل وارد انتخابات شده ام.  چرا که معتقدم جریان اصلاحات حق و وظیفه دارد در هر انتخاباتی با حضور و مشارکت و ثبت نام همه نیروهای واجد شرایط تمایل و آمادگی خود را برای مشارکت مستقیم در انتخابات و اداره امور کشور به ملت و جهان نشان دهد.  

همتی: بحث‌های بی‌سرانجام سیاسی راه به جایی نمی‌برد

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی هم پس از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: قدرت و آینده ایران در گرو اصلاح حکمرانی اقتصادی، تغییر مناسبات اقتصادی و ایجاد زمینه اشتغال مولد است و ایران امروز ما چاره‌ای جز اصلاحات اقتصادی ندارد. فسادهای گسترده و زمین‌گیر شدن رشد اقتصادی، ضمن تاثیرپذیری شدید از تحریم‌های ظالمانه، بخشی معلول ساختار حکمرانی اشتباه اقتصادی است. امروز اصلاحات گسترده و عمیق اقتصادی مهمترین و حیاتی‌ترین اولویت کشور است.

وی با بیان اینکه بحث‌های بی‌سرانجام سیاسی راه به جایی نمی‌برد، تاکید کرد: هر صحبت دیگر، در این شرایط جز بیراهه رفتن ثمری ندارد. گذر زمان به نفع ما نیست. آنچه شما مردم مطالبه می‌کنید، رشد، رفاه و آرامش اقتصادی است، و این تنها در سایه بینش اقتصادی و بهره‌گیری از تجربه اجرایی و اتکای بی‌چون و چرا به دانسته‌های علم اقتصاد در کنار تعامل جدی بین‌المللی است.

سعید جلیلی: نحوه برطرف کردن تحریم‌ها مهم است

به گزارش ایرنا سعید جلیلی عضو مجمع تشحیص مصلحت نظام دیگر داوطلبی بود که امروز در ستاد انتخابات کشور حضور یافت و بعد از ثبت نام به بیان دیدگاههای خود پرداخت.

 وی گفت: رقابت‌ها در این عرصه مهم است و از آن مهمتر پاسخ‌هایی است که داده می‌شود. فضای انتخابات نباید جایی باشد که مسائل فرعی جای مسائل اصلی را بگیرد و امروز مسائلی مانند اشتغال و اینکه چگونه می‌شود تحریم‌ها را برطرف کرد بسیار مهم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: نامزدها باید برنامه های خود رابه مردم اعلام کنند و بگویند چه برنامه هایی در این زمینه دارند. در این انتخابات نباید لفاظی‌ها به مسائل اصلی مردم برتری پیدا کند چون نمایش نمی‌تواند جای کار اصلی را بگیرد چرا که اگر ما به کار نرسیم، نمایش تبدیل به کار می شود که برای مردم سودی ندارد.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهارکرد: در فضای انتخابات نباید کسانی با حرف‌های سست و تمایلات مقطعی فضای انتخابات را از مسیر اصلی خارج کنند. در ۴ سال آینده نباید حرکت کشور به شکلی باشد که کشور پیشرفتی نداشته باشد از این رو باید در عرصه انتخابات به یک رویکرد دقیق برسیم.

جلیلی گفت: مردم باید خودشان فضای انتخابات را اداره کنند و نباید اجازه دهند که دوقطبی‌های کاذب جای رویکردهای اصلی را بگیرد و مردم باید بدانند ما در پیش رو نکات بسیاری داریم اما مهم این است که  نامزدهای انتخاباتی بدانند که ما برای ۴سال آینده کدام مسائل را اولویت قرار می دهیم و اختیارات و مسئولیت ها چیست.

وی افزود: کسی که می‌خواهد  ۴ سال آینده کشور را اداره کند باید نقشه راه مهمی داشته باشد. در سال  ۹۲ و ۹۶ما برنامه‌هایی داشتیم اما نشد از این رو امیدواریم این ناامیدی ها دوباره تکرار نشود و انشاءالله اداره کشور با قوت ادامه داشته باشد.

محسن رضایی: در هیچ دولت و قوه قضاییه‌ای نبودم ولی شرمنده ملت ایران هستم

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم بعد از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر امروز در کشور آلودگی امنیتی، تاخت و تاز دلالان و واسطه‌گران و اگر امروز بازیگران سیاسی را می‌بینیم که ثمره انقلاب را به انحراف بکشانند چیزی جز این نیست که نااهلان و نامحرمان وارد اداره کشور شده‌اند باید فکری کرد و درباره آن چاره اندیشی کرد.

داوطلب ریاست جمهوری با اشاره افزایش قیمت‌های هر روزه، درباره مشکلات کشاورزان گفت: کشاورزان مشکل زیادی دارند. محصولشان را ارزان می‌خرند و به مشتریان و مصرف کنندگان گران می فروشند. باید شرمنده ملت ایران باشیم. در هیچ دولتی و هیچ قوه‌قضاییه و هیچ مجلسی نبودم، ولی شرمنده ملت ایران هستم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: با دقت به اظهارات آقایانی که در این چند روز  آمده‌اند گوش کرده ام و بسیاری از آنها از فساد و تبعیض و ناکارآمدی گفتند که درست است اما چرا علل اینها را نگفتند و چرا سهم خود را در این تبعیض‌ها بیان نکرده‌اند.  امروز روز  شعار دادن نیست روز برنامه است روز وعده دادن نیست عمل کردن است.

رضایی با بیان اینکه امروز روزی است که باید از سعی و خطا جلوگیری کنیم، اظهار کرد: تکرار دولت‌های گذشته سم مهلک آینده ایران است و نیاز به دولت نو و راه نو داریم که باید در پیش بگیریم. نیاز به دولت مردمی قوی کارآمد که اگر از جناح‌های سیاسی هم در آن شرکت می‌کنند به خاطر شایستگی و لیاقت آنان باشد نه به خاطر خرید و فروش پست‌ها یا امضاهای طلایی.

این داوطلب ریاست جمهوری  با اشاره به وضعیت بورس کشور گفت: اینکه اقتصاد پادگان و دادگاه نیست درست است اما محل فلسفه بافی هم نیست. اقتصاد علم است که با دخالت دولتمردان ما آسیب جدی دیده است. اقتصاد ایران دانش اقتصادی می‌خواهد. نه علم اقتصاد دارند و نه از نظر اقتصاددانان استفاده می‌کنند و هشدار اقتصاددانان را هم جدی نمی‌گیرند.

زهرا شجاعی: برای تفسیر اصل ۱۱۵ وارد صحنه شده‌ام

 زهرا شجاعی داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم پس از ثبت نام در انتخابات اظهار داشت: در این دوره، جبهه اصلاحات ایران با درخواست برنامه از دو نفر از بانوان که با حمایت اعضای آن، در نهاد اجماع ساز مورد بررسی قرار گرفت، اقدام موثری در راستای تفسیر عملی از واژه رجال سیاسی ـ مذهبی انجام داد که جای قدردانی دارد.  

وی خاطرنشان کرد: من «زهرا شجاعی»، معتقد به اصلاحات، پای‌بند به اصول انقلاب اسلامی، حامی تحول و باورمند به شایسته‌سالاری و محو هرگونه تبعیض قومی، مذهبی و جنسیتی، با تجربه چند دهه فعالیت سیاسی و مدیریت اجرایی در سطح کلان در وزارت کشور و ریاست جمهوری، با ارائه برنامه‌ای جامع از سوی حزب مجمع زنان اصلاح‌طلب برای اداره دولت سیزدهم، و در مرحله اول برای تحقق تفسیر عملی و رسمی اصل ۱۱۵ قانون اساسی از واژه «رجال»، به میدان آمده‌ام.  

 این فعال اصلاح طلب ادامه داد: حضورم در این مقطع تاریخی، نه نمادین و نه تشریفاتی و نه از سر قدرت‌طلبی، بلکه براساس تکلیف و اقدام هوشمندانه جبهه اصلاحات ایران و پیشنهاد اعضای محترم آن نهاد اجماع‌ساز در معرفی بانوان و درخواست ارائه برنامه، جهت بررسی و ارزیابی آن صورت گرفته است. پا به این عرصه گذاشتم تا هم از تلاش و کوشش زنان ایران‌زمین در جهت رفع تبعیض‌ها و استیفای حقوق و تحقق عدالت جنسیتی تقدیر کنم و صدای زنان خاموشی باشم که در نهایت عزت و آبرومندی در حفظ کیان خانواده و رشد جامعه و دستیابی به اهداف توسعه پایدار، متوازن، همه‌جانبه و درون‌زا، در جای جای این سرزمین، در مزارع، کارخانه‌ها، ادارات، بیمارستان‌ها و … به فعالیت مشغولند و در انتظار تحقق قسط و عدالت اجتماعی هستند.  

محسن رهامی:دولت من دولت قانون است نه دولت رانت

حجت الاسلام و المسلمین محسن رهامی هم پس از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: دولت من دولت همه مردم ایران است دولت قانون است، نه دولت رانت، نه دولت هزاردستان، نه دولت هزار فامیل، نه دولت وزرای و مدیران چندده شرکتی، در دولت من منابع ملی متعلق به تمامی مردم ایران است در دولت من قانون اساسی به عنوان میثاق ملی و ارزشمندترین متن حقوقی کشور است در دولت من مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردار خواهند بود و حمایت یکسان از همه مردم اعم از زن و مرد و برخورداری آنان از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موضوع اصل ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی به معنای واقعی محقق خواهد شد.

نام دولت من دولت عمل گراست 

سید ابوالقاسم رئوفیان هم امروز شنبه پس از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از آنجایی که من یک فرد تشکیلاتی هستم و ولایت حزبی را قبول دارم، زمانی که به من پیشنهاد شد گفتم به عنوان یک فرد نمی‌توانم تصمیم بگیرم و باید در شورای مرکزی ببرم.
دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین با بیان اینکه حزب برنامه دارد، گفت: اگر حزب در این ارتباط موفق شود طبیعی است که برنامه‌های حزب در کشور اجرا می‌شود و هر لایحه‌ای که قرار است به مجلس برود لایحه‌ای خواهد بود که حزب تنظیم می‌کند. برنامه‌ای هم که در حوزه‌های مختلف داریم کمیته تولید برنامه و محتوای ستاد انتخابات حزب تدوین کرده که توسط من به عنوان نماینده و دبیرکل حزب و به عنوان نامزد انتخابات تبیین می‌شود 
رئوفیان درباره شعار انتخاباتی خود هم اظهار کرد: شعار من هم دست در دست هم برای تامین منافع ملی است نام دولت من دولت عمل گراست که گفت “زعمل کار برآید به سخندانی نیست”.

با آمدن رییسی، تکلیف انقلابی نامزد شدن از دوشم برداشته شد

علی نیکزاد روز شنبه در رشته توییتی نوشت: وضع موجود کشور مرا بر آن داشته بود تا با استفاده از تجربیات این سال‌ها و طراحی برنامه با استفاده از نظرات کارشناسی، در عرصه انتخابات ریاست جمهوری حاضر شوم تا با انجام یک کار جهادی آلام مردم کشورم را کاهش داده و ظرفیت‌های بی‌نظیر این مرز و بوم را در مقابل چشم مردم دنیا قرار دهم.

وی عنوان کرد: اکنون که سید مدافع محرومان و مظلومان، حجت الاسلام رییسی با همین دغدغه‌ها پا به عرصه انتخابات گذاشته‌اند، این تکلیف انقلابی را از دوش خود برداشته می‌پندارم و انصراف خود را از نامزدی در انتخابات اعلام می‌دارم.

حضورم در انتخابات  بر پیچیدگی انتخابات می‌افزود 

محمدرضا عارف، معاون اول رییس دولت اصلاحات در بیانیه‌ای عدم داوطلبی خود را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام و تاکید کرد: حضورم در شرایط فعلی در عرصه انتخابات قطعا بر پیچیدگی انتخابات می افزاید و رقابت های درونی جریان اصلاح طلبی را به سمت واگرایی سوق خواهد داد به همین دلیل ضمن قدردانی از اقشار مختلف مردم ایران، عدم ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می کنم.

وی خاطرنشان کرد: ما نیازمند آن هستیم که طرحی نو و تحولی در نظام مدیریتی کشور ایجاد کنیم. این تغییر به مثابه اصلاحات ساختاری و بنیادین نظام حکمرانی و سیاستگذاری اقتصادی کشور است که البته با سختی فراوان و مقاومت بسیاری از ذینفعان و صاحبان فرصت های ویژه همراه خواهد بود. به تجربه و به درستی آموخته ایم که راه حل های نمایشی و عوام فریبانه و یا رویکردهای افراطی و براندازیخواهانه، دو خطر جدی برای این سرزمین و آینده ایران هستند.

عارف ادامه داد: اینجانب به عنوان فردی که در چهل سال گذشته مسئولیت هایی را در نظام جمهوری اسلامی داشته ام، ضمن عذرخواهی از مردم صبور ایران، متعهدم که به مانند گذشته در کنار و همراه مردم بزرگوار ایران به فعالیت خود ادامه دهم. اما به رغم همه گلایه های به حقی که وجود دارد، راه برون رفت از همه چالش ها جز صندوق رای نیست. ضمن آنکه ایجاد بستر انتخاباتی عادلانه رقابتی و بر اساس موازین قانونی وظیفه حاکمیت است. همه باید در مسیر انتخابی بهتر و شایسته‌تر به کشور کمک کنیم. در این راه و مسیر، شخصا و به همراه همکارانم در مجموعه بنیاد امید ایرانیان از هیچ تلاشی فرو گذار نخواهیم کرد. به امید توسعه ایران اسلامی و رفاه و کار آفرینی برای ایرانیان به دور از فــقر، عـوامفـریبی، جـنگ، نابرابری و فـساد.

 جز دهک دهم بقیه مردم نیازمند یارانه هستند

محمد شریعتمداری هم پس از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص پرداخت یارانه به مردم به ایرنا گفت: برنامه مدونی در عرصه های گوناگون به ویژه در عرصه های رفاهی آماده کردیم که تقدیم همه صاحبنظران کشور و به ویژه اصحاب رسانه خواهد شد اما درباره این سوال با اتکا به اطلاعات ثبتی مطمئن با کمال تاسف شرایط اقتصادی مردم شرایط خوبی نیست.

وی ادامه داد: طبیعی است وقتی از حذف یارانه‌ها می گوییم باید بگوییم با شرایط نامطلوبی در زندگی مردم مواجهیم که جز دهک دهم با جمعیت ۸ میلیون نفری بقیه مردم نیازمند یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم هستند که این حمایت در انواع اشکال آن انجام خواهد شد.

 شریعتمداری درباره صلاحیت یا رد صلاحیت خود گفت: دلیلی برای رد صلاحیت خود نمی‌بینم و با شوخی ادامه داد: اگر رد صلاحیت شوم بیمه آنها را قطع می‌کنم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.