• تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردین 1400 - 14:28
  • کد خبر : 13665
  • چاپ خبر

داستان زباله گردی پدیده شوم شب های راور

داستان زباله‌گردی تازه نیست اما تکثیر قارچ‌گونه‌ این معضل در سطح شهرها چهره‌‌ نامناسب و نارحت‌کننده‌ای‌ به شهر‌هاداده ‌و راورهم از این مشکل بی‌بهره نیست. جامعه‌شناسان بر این باورند هر گاه در جامعه زباله‌گردی افزایش یابد می‌تواند تداعی‌گر این مهم باشد که فاصله طبقاتی در جامعه زیادتر شده ‌است. شاید به جرات بتوان گفت وجود

داستان زباله‌گردی تازه نیست اما تکثیر قارچ‌گونه‌ این معضل در سطح شهرها چهره‌‌ نامناسب و نارحت‌کننده‌ای‌ به شهر‌هاداده ‌و راورهم از این مشکل بی‌بهره نیست.

جامعه‌شناسان بر این باورند هر گاه در جامعه زباله‌گردی افزایش یابد می‌تواند تداعی‌گر این مهم باشد که فاصله طبقاتی در جامعه زیادتر شده ‌است.

شاید به جرات بتوان گفت وجود فقر‌، بیکاری و اعتیاد ‌یکی از عوامل زباله‌گردی در شهرستان راور است .

در این که زباله یکی از اصلی ترین تهدیدات زیست محیطی کشورمان است شکی نیست اما زباله‌گردی پدیده‌‌ شوم این روزهای شهرستان راور است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

متاسفانه در سایه ‌افزایش فقر در جامعه شاهد بالا رفتن آمار زباله‌گردها در سطح شهرها هستیم. معضلی که خود می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات بسیار جدی برای جامعه و خود این افراد شود.

راور یکی از شهرستان هایی است که این روز‌ها بیشتر از گذشته شاهد این پدیده ‌ناخوشایند است؛ روز به روز به تعداد زباله‌گردهای سطح شهر و اطراف آن اضافه می‌شود. شرایط اقتصادی و معیشتی نامطلوب این قشر از جامعه و کمبود منابع و امکانات لازم جهت رفع نیازهای اولیه این خانواده‌ها، در این امر دخیل است.

بیکارها، معتادها، زباله‌دزدها و افرادی این چنینی که فرقی نمی‌کند زن باشد یا مرد، پیر باشد یا جوان، چرا که وقتی به دلیل نداری و بیچار‌گی و فقدان شغل دستشان به جایی بند نیست، ناگزیر سراغ این کار می‌روند‌.

به طور حتم اصلی‌ترین دلیل روی آوردن افراد به زباله‌گردی، نامناسب شدن شرایط مالی افراد جامعه است. هر چند در این میان ضعف فرهنگی نیز تا حدودی تاثیرگذار خواهد بود‌. افراد زباله‌گرد به دلیل برخورداری از طبقه اجتماعی و فرهنگی پایین، شاید راحت‌تر از دیگران به برخی از کارهای خلاف عرف و شان جامعه روی می‌آورند.

قبلا اگر شب‌ها قبل از ماموران شهرداری از راه می‌رسیدند و زباله‌ها را تفکیک می‌کردند، حالا دیگر مدت‌ها است که روزها هم بی‌هیچ مزاحمی به کار و کاسبی‌شان می‌رسند.

آنها همچنان به سبک و سیاق همیشه به کارشان ادامه می‌دهند و سود این زباله‌گردی در نهایت نصیب مافیایی می‌شود که می‌گویند تمام قد پشت زباله‌گردها ایستاده است.اما جدا از این‌ مسله واقع امر این است که هیچ گاه نمی‌توان زباله‌گردها را از چرخه بازیافت پسماندهای شهری حذف کرد.

با این حال این تصور وجود دارد که اگر بتوان با ساماندهی این افراد، به صورت شناخته شده و معقول علاوه بر اشتغال زایی‌ هر چند موقت و کم درآمد به صنعت بازیافت نیز توسعه داد چرا به این امر جدی تر فکر نکنیم؟


کمساری خبر نگار راور سلام

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.