• تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 مرداد 1399 - 19:16
  • کد خبر : 12896
  • چاپ خبر

بزرگداشت شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی یکی از شعائر الهی است

خداوند در دومین آیه از سوره مائده می فرماید: « اى کسانى که ایمان آورده اید، شعائر خدا و ماه حرام و قربانى را، چه بدون نشانه و چه با نشانه، حرمت مشکنید». با توجه به این آیه شریفه قرآن، از قربانى حج، به عنوان شعائر الهى یاد کرده که باید مورد تکریم و احترام


خداوند در دومین آیه از سوره مائده می فرماید: « اى کسانى که ایمان آورده اید، شعائر خدا و ماه حرام و قربانى را، چه بدون نشانه و چه با نشانه، حرمت مشکنید».

با توجه به این آیه شریفه قرآن، از قربانى حج، به عنوان شعائر الهى یاد کرده که باید مورد تکریم و احترام قرار گیرد.

نیز در آیه ۳۶ سوره حج می فرماید: «شتران قربانى را براى شما از شعائر خدا قرار دادیم. شما را در آن خیرى است و همچنان که بر پاى ایستاده اند، نام خدا را بر آنها بخوانید و چون پهلوى آنها بر زمین رسید، از آنها بخورید و فقیران قانع و گدایان را اطعام کنید».

با توجه به فراز « لکم فیها خیر» در این آیه شریفه، خیر و برکت ، ارمغانی است که از قربانی در راه خدا به دست می آید که خوردن و خوراندن و بهره مند شدن از گوشت آن، یکى از خیرها و برکت هاست، اما خیرها و برکت هاى قربانى، در خوردن و خوراندن، خلاصه نمى شود و اسرار دیگرى مثل دست گیری در پل صراط و رضایت و قرب الهی را هم به دنبال دارد.
به عنوان نمونه امام موسى کاظم علیه السلام در کتاب علل الشرائع مى فرمایند: قال رسول الله صلی الله علیه وآله «استفرهوا ضحایاکم فانها مطایاکم على الصراط».یعنی: قربانی هاى خود را فربه برگزینید، زیرا آنها در پل صراط، مرکبهاى شمایند.
این که در آیات و روایات تاکید بسیار شده بر تعظیم شعائر در قربانى، دلیل بر این است که در انجام قربانى، یک خواسته هدف نبوده، که بر آوردن نیاز بینوایان باشد و خواسته و خواسته هاى دیگرى نیز در نظر بوده که مهم ترین آنها بزرگداشت شعائر الهى است.
بنابراین یکی از شعائر مقدس الهی، بزرگداشت یاد و خاطر مردان الهی است و امسال یکی از بزرگ مردان تاریخ و مقربان درگاه الهی یعنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز به لقاء الله پیوست و با شهادتش افتخاری بزرگ برای جهان اسلام و غمی جانکاه از خالی بودن حضورش در بین مردم بر جا گذاشت.
چه خوب است که این شعائر الهی با هم درآمیزد و طرحی نو در اندازد و هم سنت قربانی و هم سنت یاد شهدا در یک روز انجام شود که بزرگداشت شعائر الهی به نحو احسن برگزار گردد.

به همین خاطر این را می طلبد که ملت مسلمان و شهیدپرور راور از این فرصت استثنایی الهی، بهره برده و عشق و علاقه خویش نسبت به شهدا و شعائر الهی را در معرض دید عرشیان و کروبیان بگذارند و دعای خیر و طلب برکت فرشتگان الهی را برای خویش به ارمغان آورند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.