• تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 خرداد 1399 - 18:42
  • کد خبر : 12537
  • چاپ خبر

آژانس خیانت هسته ای؛ از مطالعات محرمانه تا ترور دانشمندان

درحالی که آژانس انرژی اتمی اطلاعات مربوط به مطالعات ادعایی را محرمانه قرار داده بود اما تمامی فعالیت های هسته ای ایران در اختیار رسانه ها قرار می گیرد. به گزارش پایگاه خبری راور سلام، به نقل از راه آرمان؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی که به اختصار IAEA خوانده می‌شود که در سال ۱۹۵۷ با ادعای ترویج انرژی

درحالی که آژانس انرژی اتمی اطلاعات مربوط به مطالعات ادعایی را محرمانه قرار داده بود اما تمامی فعالیت های هسته ای ایران در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری راور سلام، به نقل از راه آرمان؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی که به اختصار IAEA خوانده می‌شود که در سال ۱۹۵۷ با ادعای ترویج انرژی صلح آمیز هسته ای و بنا به پیشنهاد رئیس جمهور تنها کشور استفاده کننده از بمب اتم تاسیس شد. برخلاف تصور همه این سازمان ۱۶۲عضوی زیر مجموعه سازمان ملل متحد محسوب نمی‌شود.

بودجه این سازمان از طریق حق عضویت سالانه اعضا پرداخت می‌شود که در سال ۲۰۱۶ ایران ۹۷۶۱۱۶ یورو به اضافه ۱۴۴۵۴۱ دلار به این سازمان پرداخت کرد. این سازمان سه وظیفه نظارت و کنترل و ارتقای پادمان‌ها، ایجاد ایمنی و امنیت هسته‌ای و همکاری علمی و فناوری هسته‌ای را دارد.

اما سال‌ها است که نام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران تکرار می شود. گزارش های آژانس در سال‌های اخیر بارها کام ایرانی‌ها را تلخ و شیرین کرده است. به رغم همکاری همه جانبه و حتی فراتر از تعهدات ایران با IAEA اما این نهاد هیچ‌گاه نخواست پرونده ایران را به سمت و سوی عادی شدن ببرد.

در این گزارش به مجموعه اقدامات IAEA در ۶۴ سال عضویت ایران در آژانس و به‌خصوص چند سال اخیر می پردازیم:

درز اطلاعات محرمانه هسته ای ایران

در سال‌های اخیر دیپلمات های کشورمان تقریباً عادت کرده‌اند که پس از هر بازرسی و پیش از اعلام هر گزارش IAEA تعدادی سند به دست رسانه‌ها برسد و در آن اطلاعات محرمانه برنامه هسته ای ایران افشا شود.

سال‌ها است که ایران به جذب مشتری خبرگزاری های آسوشیتدپرس و رویترز با دست یابی به اطلاعات محرمانه کشورمان اعتراض می‌کند. حتی در روزهای کرونایی که نشست آژانس به صورت ویدئوکنفرانس برگزار گردید همه مطمئن بودند که نامحرمان هم در حال مشاهده مذاکرات محرمانه کشورمان و آژانس هستند.

نکته جالب آنکه اردیبهشت سال۹۴ در شرایطی که هنوز سند برجام میان ایران و ۱+۵ منعقد نشده بود،اندیشکده بروکینگز در گزارشی با اذعان به کارکرد جاسوسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اشراف دستگاه‌های اطلاعاتی غرب بر سایر حوزه‌های جمهوری اسلامی – اعم از علمی و صنعتی– را یکی از نتایج توافق احتمالی و بازرسی‌های گسترده عنوان کرده بود.

نکته جالب آنکه IAEA بارها برخلاف توافقات حقوقی خواستار بازرسی از مراکز حساس و نظامی ایران شده است.

ترور براساس اطلاعاتIAEA

پس از سقوط صدام اطلاعاتی افشا شد که نشان می‌داد که واشنگتن با استفاده از بازرسان آژانس به اطلاعات ذی قیمتی از وضعیت نظامی عراق دست یافته است و رژیم صهیونیستی نیز با شناسایی دانشمندان عراقی آن‌ها را ترور کرده است.

در اواخر دهه هشتاد بود که سلسله انفجارهای تروریستی در تهران موجب شهادت جمعی از دانشمندان هسته ای ایران شد. شهدای علمی که در لیست های ارسالی IAEA به سازمان ملل از آن‌ها نامبرده شده بود.

مطالعات ادعایی

در سال ۲۰۰۴ اطلاعاتی از یک تاجر سوئیسی کشف شد که به دنبال انتقال اطلاعات هسته ای به لیبی بود. اما چندی بعد اعلام شد که اطلاعاتی از ایران هم در این لپ تاپ وجود دارد همزمان آمریکا هم اعلام کرد به اسنادی دست یافته که می‌تواند صحت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را مورد تردید قرار دهد.

اما به رغم اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای پاسخ به مطالعات ادعایی تنها ۸۶ صفحه از این مطالعات به صورت قطره چکانی برای پاسخگویی به ایران ارائه شد که پاسخ آن نیز به طور فنی به IAEA ارائه گردید. اما پس از آن اصل مدارک مورد ادعا به دلیل محرمانه بودن هیچ‌گاه به ایران ارائه نشد.

در‌واقع برخلاف اطلاعات هسته ای ایران، مطالعات ادعایی محرمانه اعلام و تنها از جمهوری اسلامی می‌خواستند که به آن‌ها پاسخ بدهد!

به هرحال با وجود حق ایران برای زیر سؤال بردن اصل ادعاهای مطرح شده، اما در توافق با IAEA و براساس مدالیته به تمام سؤالات پاسخ داده شد. هر چند که باز هم ادعاها ادامه دارد.

به هر حال تجربه پسابرجامی مردم ایران نشان می‌دهد که در اوج همکاری ایران با IAEA و شکستن رکورد بازرسی های هسته ای اما باز هم مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ارائه گزارشهای دوپهلو حاضر به بستن پرونده صلح آمیز هسته ای ایران نیست.

شاید اگر ایران به مانند دیگر کشورهای هسته ای از IAEA خارج شود بهتر بتواند به حقوق حقه خود دست یابد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.