• تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 شهریور 1399 - 17:53
  • کد خبر : 13047
  • چاپ خبر

کارخانه فولاد راور در انتظار بهره برداری| آب همچنان مهمترین مشکل صنایع فولاد

جانشین مدیر سایت فولاد راور با بیان این که کوره اول پیش گرم این کارخانه تا دو ماه آینده راه اندازی می شود گفت: تامین آب معضل اصلی فولاد راور است که باید رفع شود. کارخانه ای که انتظار افتتاح آن به عنوان اولین کارخانه شهرستان راور همچنان بر دل راوری ها مانده است. در

جانشین مدیر سایت فولاد راور با بیان این که کوره اول پیش گرم این کارخانه تا دو ماه آینده راه اندازی می شود گفت: تامین آب معضل اصلی فولاد راور است که باید رفع شود.

کارخانه ای که انتظار افتتاح آن به عنوان اولین کارخانه شهرستان راور همچنان بر دل راوری ها مانده است.

در سال های اخیر شلوغی مسیر راور- یزد خبر از مهاجرت جوانان راوری به این استان همجوار را دارد، اما وقتی امکان اشتغال در شهرستان وجود نداشته باشد چاره چیست؟

در ابتدا قرار بود در منطقه راور کارخانه کک‌سازی ایجاد شود که در نهایت با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این طرح موفقیت‌آمیز نیست.

سپس تصمیم بر آن شد که با کمک مجموعه گل‌گهر سیرجان کارخانه فولاد ایجاد شود.

از طرفی اولین سوالی که پیش می آید این است، از آن جایی که صنایع فولاد جزو صنایع آب بر محسوب می شوند و استان کرمان نیز همواره با مشکلات کمبود آب و فرونشست زمین رو به رو بوده، آیا کارشناسی دقیق برای احداث این کارخانه شده است؟

در همین مورد در جریان بازدید رئیس کل دادگستری کرمان از این پروژه اسماعیلی جانشین مدیر سایت فولاد راور مهمترین مشکل فعلی آن را تامین آب بیان و برای رفع آن تاکید کرده است.

در کنار مشکل اساسی آب،‌ روند کند این کارخانه و وعده های بی سرانجام در بازه های زمانی مختلف موضوع مهمی است که جای سوال دارد.

فرماندار: تغییر از کک به فولاد یکی از دلایل تاخیر در روند کار 

فرماندار راور در زمینه کندی روند کار این کارخانه به کرمان نو می گوید: «در ابتدا قرار بود در این منطقه کارخانه کک احداث شود اما به دلیل عدم تامین خوراک کافی تبدیل به فولاد شد که همین موضوع باعث زمان بر شدن روند کار شده و حداقل دو سال پروژه را عقب انداخت اما در ۳ سال اخیر پیشرفت خوبی داشته است.»

اژدری ادامه داد: «خرید وسایل، امکانات و مونتاژ آنها و صدور مجوز از سوی ادارت و سازمان های  مختلف نیز یکی دیگر از دلایل زمان بر بودن این کارخانه است.»

فرماندار راور در زمینه مشکلات آب کارخانه و آب بر بودن صنایع فولاد نیز توضیح داد: «استان کرمان با توجه به خشکسالی های اخیر با مشکل آب رو به رو بوده و شهرستان راور هم از این موضوع بی نصیب نیست.»

وی ادامه داد:«در حال حاضر یک چاه به نام کارخانه در حال حفر است و در حال رایزنی برای خرید دو چاه دیگر هستیم که تا حدودی مشکل آب مرتفع می شود . اما در دراز مدت امیدواریم با پشت سر گذاشتن خشکسالی ها مشکل آب نیز حل شود.»

اژدری می گوید: «برای تکمیل زنجیره فولاد در راور همزمان کار ذوب و ریخته گری کارخانه هم در حال انجام است.»

به گفته فرماندار راور  تا ۲ ماه آینده یک کوره از این کارخانه صد در صد به بهره برداری می رسد.

وی افزود: «در حال حاضر تقریبا ۲۰۰ نفر در مجموعه مشغول به کار هستند و با شروع بهره برداری جذب نیروهای جدید نیز انجام می شود که اولیت تماما با نیروهای بومی خواهد بود.»

فرماندار راور تاکید کرد: «راور با آغوشی باز پذیرای سرمایه گذاران است تا از پتانسیل این شهرستان استفاده شود.»

آب همچنان معضل اصلی کارخانه فولاد راور

مجتبی اسماعیلی جانشین مدیر سایت فولاد راور به کرمان نو می گوید: «معضل آب همچنان در این کارخانه وجود دارد.»

وی ادامه داد: «یک امتیاز چاه در حال حاضر وجود دارد که سال ۹۴ حفر شد اما به آب نرسید که در ادامه مجوز جا به جایی آن گرفته شد.»

اسماعیلی با بیان این که در زمینه حفر چاه مشکلاتی با کشاورزان منطقه نیز وجود داشت گفت: «با حضور دادستان شهر راور و با حل اختلاف ها ۵ ماه است که حفاری در محل جدید شروع شده.»

وی افزود: «در حال حاضر حفاری در عمق ۵۰ متر در حال انجام است و مجوز تا ۱۰۰ متر وجود دارد. اما مشخص نیست در این عمق به آب برسیم و حتی آب این چاه برای تمام پروژه کفایت کند.»

او در زمینه خرید چاه تلمبه روستای ریحان نیز توضیح داد: «تکلیف فروشندگان مشخص نیست و این موضوع در هاله ای از ابهام قرار داد.»

جانشین مدیر سایت فولاد راور با اشاره به این که آب کارخانه با تانکر نیز قابل تامین است گفت: «در حال حاضر منتظر دستگاه تصفیه آب هستیم. کارخانه با تانکر هم قابل راه اندازی است اما در هر صورت بحث تامین آب باید رفع شود.»

او میزان استفاده آب این کارخانه را در مجموع راه اندازی ۳ کوره را حدود ۳۰۰ متر مکعب در ۲۴ ساعت بیان کرد.

اسماعیلی عنوان کرد: «سایت فولاد راور از نوع تکنولوژی کوره تونلی است که دومین مورد در ایران بوده  و در مقایسه با انواع دیگر فولاد سازی  مصرف آب کمتری دارد.»

وی افزود: «در کنار این کوره ها  طرح های توسعه نیز وجود دارد که باز هم نیازمند آب هستند.

جانشین مدیر سایت فولاد راور گفت: انشعاب گاز از لوله اصلی (هات تپ) هم دیگر مشکل پیش روی کارخانه است که نامه نگاری آن انجام و منتظر دریافت مجوز هستیم.»

او در زمینه زمان بهره برداری از کارخانه گفت: «کوره اول پیش گرم تا یکی دو ماه آینده راه اندازی می شود.»

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.