• تاریخ انتشار : یکشنبه 26 مرداد 1399 - 20:17
  • کد خبر : 12983
  • چاپ خبر

مهمترین شکنجه های ایرانی علیه اسرای عراقی

برخلاف رفتار مسئولین عراقی با اسرای ایرانی که بسیار با خشونت تمام و کتک و انواع اذیت و آزارهای روحی و جسمی شدید بوده است. رفتار ایرانیان با اسرای عراقی رفتاری انسانی و مطابق با موازین اسلامی و بین المللی بوده است. به گونه ای که هنگام آزادی برخی از آنها حاضر به برگشت به

برخلاف رفتار مسئولین عراقی با اسرای ایرانی که بسیار با خشونت تمام و کتک و انواع اذیت و آزارهای روحی و جسمی شدید بوده است. رفتار ایرانیان با اسرای عراقی رفتاری انسانی و مطابق با موازین اسلامی و بین المللی بوده است. به گونه ای که هنگام آزادی برخی از آنها حاضر به برگشت به عراق نبودند و یا برخی داوطلبانه بر علیه صدام وارد میادین جنگ شده و برخی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
از مهم ترین اقداماتی که ارتش در ارتباط با این اسرا انجام داد می توان به برقراری و ایجاد اردوگاه های نگهداری اسرا، تامین افراد نگه دارنده اسرا از بهترین کارکنان ارتش، پیش بینی و برآورد بودجه سالیانه اسرای جنگی، برآورد حقوق ماهیانه، دریافت و پرداخت آن به اسرا به طور مرتب و به موقع، اعزام اسرای داوطلب به نماز جمعه و زیارت شهرهای مقدس قم، مشهد و جمکران
از جمله اقدامات کمیته فرهنگی از ۲۰ هزار تن اسیران بی سوادی یاد کرد که در نهضت سواد آموزی اردوگاه ها باسواد شدند. همچنین ۱۳۴ هزار جلد کتاب میان آنها توزیع شد، جمع آوری خاطرات، سرودها و دیگر مکتوبات بر جای مانده از اسرا ۱۰ هزار نسخه و…نیز در این زمینه قرار دارد.
کمیته بهداشت و درمان خدمات بسیاری برای این اسرا انجام داد از جمله تعداد چهار هزار و ۷۲۵ عینک طبی به آنها تحویل داده شد، حدود هشت هزار و ۵۹۰ دست دندان مصنوعی برای اسرا ساخته و ۱۱ هزار و ۵۱۴ عمل جراحی مانند جراحی چشم صورت گرفت و در مجموع ۳۷ هزار و ۱۸۰ تن از اسرا به منظور معالجه به بیمارستان های مختلف ارتش اعزام شدند. 
بنابراین می توان گفت نوع برخورد ایرانیان با اسرای عراقی در طول ۲۴ سال به گونه ای بود که حدود ۱۴ درصد از مجموعه اسرا، حاضر به بازگشت به کشور خود نشده و در ایران ماندند.
در مقاطع مختلفی که اقدام به تبادل اسرا می شد، تعدادی از آنها به ایران پناهنده شدند که آمار دقیق آنان در طول این مدت، برابر ۱۰ هزار و ۶۳۴ تن بود.
بیشتر این عده از پناهندگان عراقی را نیروهای تواب و احرار مجلس اعلای انقلاب اسلامی تشکیل می دادند و که در مقابله با ارتش رژیم بعث حضور فعالی داشتند .

انتهای پیام/

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.