• تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 فروردین 1400 - 17:50
  • کد خبر : 13662
  • چاپ خبر

عدم سیاستگذاری مناسب دلیل بروز بحران پیاز در جنوب/سپاه ناجی دسترنج یکساله کشاورزان

بهروز گفت: تنها دلیلی که باعث شده پیاز در دو سال متوالی دچار بحران شود، عدم سیاست راهبردی در حوزه الگوی کشت، عدم حمایت اتاق بازرگانی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان صمت و راهداری بوده است. به گزارش راورسلام به نقل از راه آرمان؛ پیاز یکی از مواد غذایی مهم و اساسی سفره ما ایرانی ها

بهروز گفت: تنها دلیلی که باعث شده پیاز در دو سال متوالی دچار بحران شود، عدم سیاست راهبردی در حوزه الگوی کشت، عدم حمایت اتاق بازرگانی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان صمت و راهداری بوده است.

به گزارش راورسلام به نقل از راه آرمان؛ پیاز یکی از مواد غذایی مهم و اساسی سفره ما ایرانی ها به حساب می آید اما این کالای با ارزش این روزها به دلیل عدم سیاستگذاری مناسب توسط مجموعه های دولتی مورد بی توجهی قرار گرفته است.

حدود دو سال است که پیاز جنوب به دلایل نامعلومی روی دست کشاورز می ماند و فروش آنچنانی ندارد، در صورتی که اگراین کالای با ارزش نباشد غذاها رنگ و بویی هم نخواهند داشت، این محصول علاوه بر غذا می تواند خاصیت دارویی نیز داشته باشد.

در صورتی که جنوب کرمان قطب کشاورزی محسوب می شود اما می بینم که همزمان با برداشت پیاز جنوب، از سایر شهرستان ها این محصول وارد بازار می شود و بدین جهت محصول کشاورز جنوب روی زمین باقی می ماند.

عدم سیاست راهبردی در حوزه الگوی کشت دلیل بحران پیاز

ناصر بهروز فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه جیرفت در گفتگو با راه آرمان اظهار کرد: بخشی از این معضلات مربوط به سیاستگذاری هایی که در حوزه کشاورزی است بر می گردد به طور مثال عدم سیاست راهبردی در حوزه الگوی کشت یکی از موضوعات اساسی است که این باید توسط مجموعه های حاکمیتی سیاستگذاری شود.

وی گفت: یکی از ضرورت ها در حوزه کشاورزی پایداری امنیت غذایی است مثل دانه های روغنی یا نیازمندهایی که در حوزه نهادهای دامی داریم متاسفانه نسبت به این مسائل مهم غفلت شده است در صورتی که  بستر و زمینه آن در جنوب کشور فراهم است اما به جهتی باید سیاست های تشویقی و ترغیبی در این حوزه قرار گیرد تا کشاورز  به این سمت و سو حرکت کند تا با خیالی آسوده بتواند کشت و برداشت محصول خود بپردازد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه جیرفت افزود:  منطقه جنوب  در بخش کشاورزی دارای  آب و  زمین حاصلخیز است که اگر به آن توجه شود می تواند از لحاظ  اقتصادی به نفع جامعه و مردم محروم این منطقه باشد.

بهروز عنوان کرد: اما بحران هایی که در حوزه کشاورزی پیش می آید قاعدتا یکی از این بحران ها در جنوب کرمان رخ داده است به  نظر من آن نگاهی که باید به حوزه کشاورزی جنوب شود در مجموعه های دولت به آن کمتر توجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی جنوب بالای ۵ میلیون تن محصول دارد و می توان گفت بخشی از سبد غذایی مردم را محصولات جنوب تشکیل می دهد حال تصور کنید  که کشاورزان جنوب کرمان گوجه، پیاز یا سیب زمینی کشت نکنند، مطمئنا همه دستگاه های حاکمیتی از مجلس و قوه قضائیه و مجریه به دنبال این خواهند بود که کمبود پیاز کشور را چگونه تامین کنند کما اینکه در برخی مواقع پیاز به کیلویی ۱۵ هزار تومان نیز رسیده است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه جیرفت عنوان کرد: متاسفانه کشاورزی جنوب  از حمایت خوبی برخوردار نیست همچنانکه در حال حاضر طی دو سال متوالی با بحران پیاز مواجه هستیم این معضلی نیست که قابل حل نباشد اما پیش بینی ها و سیاستگذاری های لازم قبل از وقوع انجام نمی شود و این منجر به ایجاد بحرانی چنینی می شود.

بهروز افزود: در شرایط فعلی پیازی که توسط کشاورز با خون دل کشت شده هم اکنون که فصل برداشت آن است به دلایل متفاوتی همچون قیمت بسیار پایین روی زمین مانده است و از آن طرف نیز حوزه حمل و نقل که در امر کشاورزی نقش بسیار مهمی را بازی می کند ضعیف است و بحث های حمایتی از طرف این نهاد صورت نمی گیرد.

وی ابراز کرد: کرایه کامیونی که پیاز را برای تهران بارگیری می کند حدود ۱۰ میلیون تومان است و اگر هزینه برداشت محصول و کارگر را  ۵ میلیون تومان به آن اضافه کنیم  نتیجتا هیچ صرفه اقتصادی برای کشاورز نخواهد داشت و علاوه بر آن می بایست چیزی هم از جیب خود بگذارد.

سپاه ناجی دسترنج یکساله کشاورزان خرد

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه جیرفت گفت: سردار معروفی فرمانده سپاه ثارالله از سال گذشته محوریت این امر را به جهت حمایت از کشاورز خرد به عهده گرفته اند کشاورزی که تنها درآمد و تامین مخارج زندگی او از همین محصول است.

بهروز ادامه داد: دو قرارگاه یکی در مرکز استان و دیگری در جنوب کرمان با محوریت سپاه تشکیل شده تا این به این مسئله بپردازد.

وی عنوان کرد: سپاه و بسیج تاکنون توانسته است بخشی از حمل و نقل محصول پیاز جنوب را به شهرستان های دیگر به عهده گیرد و همچنین باعث شده تا از ظرفیت های مردمی از جمله گروه های جهادی سراسر کشور استفاده کند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه جیرفت، حمل و نقل، سرمایه در گردش و بازاریابی را از معضلات مهم در حوزه کشاورزی منطقه جنوب برشمرد.

عدم حمایت متولیان امر از کشاورزان جنوب 

وی گفت: متاسفانه مجموعه هایی  از جمله وزارت صمت، وزارت کشاورزی، اتاق بازرگانی، مجموعه صادرات، اداره صمت، جهاد کشاورزی از جمله متولیان امری هستند که در این زمینه نقش کم رنگی دارند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج بم جیرفت ادامه داد: وقتی دولت پیاز را با قیمت تظمینی کیلویی ۵۹۶ هزار تومان از کشاورز خریداری می کند اصلا برای کشاورزی که هزینه های گزاف برای کشت محصول خود کرده  به صرفه نیست که حتی آن را از زمین خارج کند، امید که نهادهای دولتی و غیر دولتی پا پیش بگذارند و با همدلی بتوانند  این بحران را برای همیشه حل و فصل کنند.

بهروز بیان کرد: برای حمایت از کشاورزان، با اطلاع رسانی هایی که صورت گرفت گروه های جهادی سراسر کشور،  برخی از خیریه ها، انجمن های صنفی و همچنین برخی از صادرکنندگان  پای کار آمدند.

وی در رابطه با اینکه متاسفانه اخیرا در فضای مجازی فیلمی پخش شده و  از مردم خواسته شده که می توانند از جنوب پیاز صلواتی دریافت کنند، اذعان کرد: این امر بسیار مشکل دار است زیرا اگر پیاز صلواتی وارد بازار شود، بازار اشباع و کلیه کشاورزان متضرر خواهند شد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه جیرفت برای رفع این بحران برای همیشه خاطرنشان کرد: باید یک خرد جمعی متشکل از کارشناسان خبره جهاد کشاورزی و اتاق فکری تشکیل شده تا سیاستگذاری درستی در این زمینه اندیشیده شود تا چنین معضلاتی در منطقه جنوب پیش نیاید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.