• تاریخ انتشار : شنبه 24 خرداد 1399 - 21:09
  • کد خبر : 12508
  • چاپ خبر

معرفی دشت گندم بریان/ یکی از گرم ترین مناطق جهان

به گزارش پایگاه خبری راور سلام؛ گندم بریان یا ریگ سوخته مجموعه ای از تپه هایی است پوشیده از گدازه های آتشفشانی به مساحت ۴۸۰ کیلومتر مربع که در تابستان به هیچ عنوان امکان بازدید ندارد و ممکن است تماشایش خطرات زیادی به همراه داشته باشد این منطقه در شرق رودخانه شور در کویر لوت

به گزارش پایگاه خبری راور سلام؛ گندم بریان یا ریگ سوخته مجموعه ای از تپه هایی است پوشیده از گدازه های آتشفشانی به مساحت ۴۸۰ کیلومتر مربع که در تابستان به هیچ عنوان امکان بازدید ندارد و ممکن است تماشایش خطرات زیادی به همراه داشته باشد این منطقه در شرق رودخانه شور در کویر لوت استان کرمان قرار گرفته و با مرکز شهر تنها ۸۳ کیلومتر فاصله دارد. شهداد و راور نزدیک ترین شهرها به دشت گندم بریان هستند.


گندم بریان در صدر مناطق گرم جهان پیش از صحرای نوادا، کالیفرنیا، لیبی و الجزایر به عنوان گرم ترین نقطه جهان با دمای حداکثر ۵۸ درجه سانتی گراد، در کتابها و مقالات علمی و سفرنامه های گردشگران ثبت شده است اما منطقه ی گندم بریان با دمای ۷۱ درجه سانتی گراد، تنها برای برخی گردشگران و مسئولان محلی شناخته شده است. هرچند که در بسیاری از رسانه های ایرانی و خارجی به نقل از دکتر پرویز کردوانی گندم بریان به عنوان گرمترین نقطه لوت و دنیا معرفی شده است ولی کردوانی با رد این ادعا و نقل قول منتسب به وی معتقد است گرم ترین نقطه زمین در بیابان لوت، چاله ی مرکزی لوت در ۷۵ کیلومتری در شرق شهداد است که در سال ۲۰۰۵ با دمای ۷۰/۷ درجه سانتی گراد گرم ترین رکورد خود را ثبت کرده است و معرفی گندم بریان به عنوان گرم ترین نقطه ی لوت و کره ی زمین نادرست است.


علت نام گذاری گندم بریان:


همانطور که گفته شد گندم بریان پوشیده از سنگ ها و گدازه های بازالتی سیاه رنگ آتشفشانی است و همین پوشش سیاه آتشفشانی موجب بالا رفتن شدید گرما در این منطقه می شود. به قدری که در برخی روایات گفته شده این منطقه چون در مجاورت جاده ابریشم قرار داشته در طول سال کاروان های زیادی از آنجا عبور می کرده اند و در فصل گرم سال به چشم خود دیده بودند که گندم هایشان در اثر شدت گرما برشته می شود و برهمین اساس نام گندم بریان را بر آن نهادند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.